لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

مخالفان با ایجاد صفحات جعلی در فیس بوک میان افغانها تفرقه اندازی میکنند


تبصره های مغرضانه، تلاش برای ایجاد تفرقه میان افغانها و منتشر ساختن برخی مسایل جنجال برانگیز از طریق صفحات جعلی در فیس بوک مردم عام و اعضای شورای ملی را به شدت نگران ساخته است.

آنها می گویند، مخالفین مسلح دولت و برخی از حلقات استخباراتی با نشر مسایل جنجالی تلاش می ورزند تا تفرقه میان افغانها ایجاد نمایند.

صفی الله هاشمی یکتن از اعضای مشرانو جرگه می گوید، دشمنان مردم افغانستان تلاش می کنند تا از این طریق جنگ فرهنگی را در این کشور راه اندازی نمایند:

" دشمن علاوه از جنگ مسلحانه جنگ روانی شدید را در مقابل مردم ما آغاز کرده در حدود هشت هزار سایت فیس بوکی که بخاطر تخریب اذهان مردم مبنی بر اینکه باید تفرقه اندازی نمایند کار می کنند همچنان بلند گوها و صدا های هستند که سعی میکنند تا وحدت و یکپارچه گی مردم افغانستان را آسیب پذیر بسازند و از آن به نفع منافع شوم خود استفاده کنند. "

در همین حال برخی اعضای ولسی جرگه می گویند، در ایجاد صفحات جعلی بخاطر دامن زدن به تعصبات قومی و مذهبی میان افغانها کشورهای همسایه بخصوص استخبارات پاکستان دست دارد.

الله گل مجاهد یک عضو ولسی جرگه در این مورد می گوید:

" شما فیس بوک ها را ببینید کسانیکه فارسی و پشتو هزاره و ازبک را دامن می زند و مردم از آن نفرت می کند در تاریخ افغانستان این گپ نبود همین حالا یک هزار فیس بوک را آی اس آی پاکستان ساخته که مردم را درگیر بسازند. "

در این اواخر در صفحات فیس بوک دیده می شود که به نام های مستعار بخاطر ایجاد اختلافات میان افغانها به تعصبات زبانی، قومی مذهبی و سمتی دامن زده می شود.

از سوی هم دفتر مطبوعاتی ریاست عمومی امنیت ملی با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفته است که برخی صفحات در رسانه های اجتماعی بخاطر بی اعتماد سازی مردم نسبت به دولت و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تلاش دارند.

این ریاست میگوید که همچو صفحات به هدف تفرقه افگنی در میان مردم، بدنام سازی و توهین شخصیت های ملی ایجاد گردیده اما گفته است که تعداد همچو صفحات کم است.

این در حالیست که حکومت افغانستان و مردم عام می گویند، تمام افغانها متحد بوده و هیچ فردی نمی تواند میان آنان تفرقه اندازی نماید.

از سوی هم وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید، متوجه نگرانی های مردم در این زمینه است و با ارایه اطلاعات از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این زمینه اقدام خواهد کرد.

ایمل مرجان معین تخنیکی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

" هر زمانیکه در صفحات فیس بوک چنین مسایل در مورد سیاست، کلتور، مذهب و یا هم مسایل خلاف عنعنات مردم افغانستان منتشر گردد وزارت اطلاعات و فرهنگ به شکل رسمی برای ما اطلاع بدهد و بعداً ما در مورد مسدود ساختن آن اقدام می کنیم. "

در همین حال مقامات وزارت اطلاعات و فرهنگ می گویند، آنها احساس کرده اند که تلاش ها از طریق فیس بوک بخاطر تفرقه اندازی و توهین مردم جریان دارد.

هارون حکیمی سخنگوی این وزارت می گوید، تصمیم گرفته اند تا طی چند روز آینده این صفحات را در فیسبوک شناسایی و در برابر آن اقدام کنند:

" رهبری وزارت اطلاعات و فرهنگ دراین عرصه متوجه بوده و هفته آینده در جلسه شورای عالی رسانه ها این مساله مطرح می گردد و آرزو داریم که جلسه فیصله نماید که تا این مساله مهار ساخته شود بعد از تفکیک آدرس ها که به ضرر ارزش های جامعه است آنرا با وزارت اطلاعات و فرهنگ ارایه میکنم که از آن طریق سانسور شود. "

رسانه ها و صفحات اجتماعی بخاطر آگهی دهی روی موارد مختلف و ارایه معلومات برای مردم نقش عمده دارد اما در برخی موارد از آن استفاده نادرست صورت می گیرد.

مردم نیز با توجه به همین موضوع می گویند که حکومت باید جلو افراد و حلقاتی را بگیرد که از طریق صفحات اجتماعی به تعصبات قومی دامن میزنند و میان افغان ها تفرقه افگنی میکنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG