لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

نمایشگاه آثار هنری شاگردان مکاتب هرات به مناسبت روز معلم‎


تجلیل از روز معلم درولایت هرات متفاوت با سالهای گذشته،مسوولان ریاست معارف ولایت هرات میگویند کوشش کرده اند تا با راه اندازی نمایشگاه از آثار فنی و حرفوی شاگردان معارف تجلیل ازاین روز را از وضعیت کلیشه بیرون سازند.

عزیزالرحمن سروری معاون تدریسی ریاست معارف ولایت هرات میگوید در این نمایشگاه نزدیک به سی غرفه گذاشته شده است که آثار ودست آوردهای دست کم بیست مرکزفنی وحرفوی شاگردان را به نمایش میگذارد.

او موجودیت این نمایشگاه را گام به سوی پیشترفت شاگردان ومعلمین ولایت هرات درعرصه های مختلف تعلیمی وحرفوی مطرح کرد.

" این نمایشگاه یقیناً میتواند استعدادهای شاگردان عزیزمان را رشد بدهد،حتی برای شما بگویم که ما میتوانیم دراین نمایشگاه رقابت های سالم را میان مکاتب، جوانان چی دختران باشند یا پسران ایجاد کنیم تا انگیزه باشد تا درراستای کارهای عملی و تخنیکی و به خصوص کارهای تجربی ولابراتواری که اینها بالای درس معلمین وبالای مسایل اکادمیک معارف،اثرات مثبت دارد. "

شاگردان ومعلمین مکاتب دولتی وخصوصی درولایت هرات غرفه های موجود دراین نمایشگاه را با صنایع دستی وحرفوی شان مزین ساخته بودند.

تنها آثار به نمایش گذاشته دراین نمایشگاه به صنایع دستی مانند کوزه های سفالی، کارهای فنی و حرفوی زنان محدود نبود بلکه بعضی از غرفه داران وضعیت شغلی و تعلیمی دختران و زنان افغان را در مقایسه با سالهای گذشته به تصویر کشیده اند.

شقایق شاگرد صنف ششم مکتب مسوولیت یکی از سی غرفه موجود دراین نمایشگاه را دارد. او نگاهی دارد به وضعیت تعلیمی وشغلی زنان و دختران افغان از گذشته تاکنون شقایق میگوید:

" اینجا فرق بین زنده گی قدیم ومدرن است درقدیم ها که بوده است کارهای زنان بسیارمشکل بوده است وزنان توسط صنایع دستی شان خانه های مسکونی خود را تزئین میکردند وفرهنگ بسیارخوبی بوده است.

درقدیم ها شاگردان درمساجد وخانه ها درس میخواندند ولی در اینجا زنده گی مدرن است که باپیشترفت تکنالوجی کارهای زنان آسانتر شده است، تلویزیون آمده است ورسانه های جمعی به فعالیت آغازکرده اند. "

کریمه اعتماد یکی ازمعلمین مکاتب هرات ایجاد این نمایشگاه را در تبادل تجربیات و فرآوردهای تعلیمی و تربیتی میان شاگردان و معلمین مکاتب دولتی و خصوصی در این ولایت مهم توصیف میکند.

گرچه شاگردان و معلمین در ولایت هرات از پیشترفت های معارف در چهارده سال گذشته ابراز رضایت میکنند اما آنان از حکومت وحدت ملی افغانستان میخواهند تا توجه بیشتری را نسبت به معارف افغانستان داشته باشند.

کمبود امکانات درسی،وضعیت بد امنیتی،نبود استادان مسلکی همواره از جمله مشکلات بوده است که شاگردان معارف در ولایت هرات از آن انتقاد کرده اند.

اطلاعات ریاست معارف ولایت هرات میرساند که هم اکنون ده ها هزار معلم در ولایت هرات وظیفه تدریس بیش از800 هزار شاگرد در این ولایت را به عهده دارند.

اما نگرانی های هم وجود دارد که شماری از دختران در ولسوالی های مختلف ولایت هرات به دلایل نامعلومی از درس دور مانده اند موضوعی که مسوولان در ریاست معارف این ولایت آنرا بی بنیاد میخوانند.

شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG