لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

اردوغان: نقض حریم هوایی ترکیه از سوی روسیه تصادفی نبوده است


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان دیروز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل اظهار داشت که از دست دادن دوستی ترکیه برای روسیه تاوان گزاف خواهد داشت:

"ترکیه و روسیه در بسیار موارد با هم همکاری دارند و اگر روسیه این دوست خود را از دست بدهد تاوان بزرگی را متحمل خواهد شد و روسیه باید این را بداند."

اردوغان بر تهران و مسکو اتهام وارد نمود که با هم کار می کنند تا از حکومت تروریستی بشار الاسد در سوریه محافظت کنند.

حکومت ترکیه می گوید که یک طیاره جنگی روسیه روز شنبه گذشته به قلمرو هوایی ترکیه داخل شد و روز یکشنبه هم یک طیاره ناشناس در فضای این کشور پرواز کرد.

وزارت دفاع روسیه اظهار داشت یک طیاره این کشور روز یکشنبه بخاطر خرابی هوا چند لحظه به فضای ترکیه داخل شد، ولی در مورد واقعه روز شنبه چیزی نگفت: معاون وزارت دفاع روسیه اناتولی انتونوف دیروز در این موردبه خبرنگاران در مسکو گفت:

"ما خوشحال خواهیم شد که نماینده وزارت دفاع ترکیه به اینجا بیاید تا ما در مورد جنبه های تخنیکی این موضوع با او صحبت کنیم و در حالی که قوای ما به امر قوماندان اعلی قوای مسلح در سوریه عملیات انجام می دهد از تبادله معلومات نادرست در بین خود جلوگیری نماییم."

حکومت ترکیه تا حال دو بار سفیر روسیه در انقره را احضار نموده و در مورد دو حادثه تعرض بر حریم هوایی ترکیه از او سوال کرده است.

رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان همچنان در بروکسل اظهار داشت: دیروز یک دستگاه ناشناخته رادار در نزدیکی سرحد سوریه حد اقل هشت طیاره اف 16 این کشور را برای چهار و نیم دقیقه از رادار خارج کرده بود. این عمل زمینه را برای سیستم راکت های دافع هوا مساعد می سازد که بطور اتوماتیک اهداف خود را تعقیب کنند.

منشی عمومی ناتو ینز ستولتنبرگ دیروز در بروکسل گفت: تحولات اخیر حوادث تصادفی معلوم نمی شوند و چنین وقایع می توانند خطرناک تمام شوند.

منشی عمومی ناتو از روسیه خواست که از بیشتر ساختن تشنج با اعضای این سازمان دست بکشد و جنجالی را که با عملیات نظامی خود در سوریه آغاز کرده است، حل نماید:

"طیاره های جنگی روسیه بر قلمرو هوایی ترکیه تعرض کرده اند. اینکارقابل قبول نیست و ما در این مورد اجلاس اضطراری برگزار می کنیم. متحدین ناتو با جدیت از ترکیه پشتیبانی می کنند. آنها چنین مداخلات روسیه را بر حریم هوایی یک عضو این پیمان محکوم می کنند."

روسیه که در 28 سپتمبر عملیات را در سوریه آغاز کرده است می گوید که بر اهداف گروه دولت اسلامی یا داعش حمله می کند.

اما ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو می گویند که روسیه مخالفین رژیم بشار الاسد را مورد حمله قرار می دهد.

XS
SM
MD
LG