لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

کمپبل: حمله بر شفاخانه در قندز یک اشتباه بوده است


جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو در افغانستان گفت که حمله بر یک شفاخانه در ولایت قندز اشتباهاً انجام شده و قوای امریکا هیچگاه عمدی بر یک مرکز صحی حمله نمی کند.

در حمله روز شنبه بر یک شفاخانه مربوط به موسسه خیریه داکتران بدون سرحد 22 نفر کشته شده و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

جنرال جان کمپبل اظهار داشت:

"برای واضح ساختن موضوع باید بگویم تصمیم حمایت هوایی را امریکا گرفت و این تصمیم در مرکز قوماندانی قوای امریکا اتخاذ شد. یک شفاخانه اشتباهاً هدف قرار گرفت. ما هرگز یک مرکز طبی را عمداً مورد حمله قرار نمی دهیم."

اما رییس اوپراسیون موسسه جهانی داکتران بدون سرحد مینی نیکولای دیروز در ژنیوا به خبرگزاری رویترز اظهار داشت که برای تمام طرفهای درگیر در قندز در مورد این شفاخانه معلومات داده شده بود:

"موقعیت این شفاخانه بسیار واضح بود و ما به تمام طرفها معلومات داده بودیم. ما به همه موقعیت آن را واضح ساخته بودیم. این شفاخانه از 4 سال به اینسو در همین منطقه وجود داشت. برای مردم معلوم بود و به وضاحت دیده می شد. از اینرو حمله بر چنین یک شفاخانه اگر ثبوت دیگری بدست نیاید از سوی ما جنایت جنگی خوانده می شود."

خانم نیکولای این ادعا را که بمباری بر شفاخانه حمله بر طالبان بوده و اشتباهاً صورت گرفته، خنده آور خواند:

"برای ثابت کردن این موضوع شواهدی وجود ندارد که آنها بر طالبان حمله می کردند، پس این ادعا مسخره می باشد. کارمندان ما صدای فیر و یا انفجار را نشنیده اند که حضور افراد مسلح را در شفاخانه نشان بدهد. شفاخانه محافظ داشت و در اطراف آن دیوار های کانکریتی ساخته شده بود. در شفاخانه تنها داکتران و مریضان حضور داشتند و در حمله هم همین افراد زخمی شده اند."

قصر سفید دیروز حمله بر شفاخانه در قندز را یک حادثه غم انگیز خوانده و گفت که امریکا برای امنیت مردم ملکی از هیچ امکانی خود داری نمی کند.

قوماندان عمومی قوای امریکا و ناتو جنرال جان کمپبل گفت که هم اکنون سه تحقیقات در مورد این حادثه از سوی وزارت دفاع امریکا، ناتو و مقامات نظامی افغانستان آغاز شده است.

سخنگوی قصر سفید جاش ارنیست دیروز اظهار داشت که بعد از این حادثه مقامات بلند رتبه امریکا با مقامات این موسسه خیریه صحبت کرده اند.

جنرال کمپبل قبلاً گفته بود حمله هوایی بر قندز به تقاضای قوای افغان صورت گرفت.

او همچنان اظهار کرده بود که اگر در این حمله اشتباه نظامی ثابت شود با عاملین آن حساب خواهد شد و برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث اقدامات جدی مد نظر گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG