لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

درانی: حدود ده هزار پروژه انکشافی در افغانستان تطبیق شده است


نزدیک به ده هزار پروژه انکشافی در بخش های زراعت،آب آشامیدنی، ساخت جاده ها، صحت، ترانسپورت، معارف، انکشاف دهات، برق و انکشاف شهری در حدود نه ماه گذشته از سوی وزارت احیا و انکشاف دهات در افغانستان تطبیق شده است.

نصیر احمد درانی وزیر احیاء و انکشاف و دهات افغانستان روز سه شنبه در کابل به خبرنگاران گفت که تطبیق این پروژه ها روی زنده گی مردم تاثیرات مثبت گذاشته و به میلیون ها تن به شکل مستقیم و غیر مستقیم زمینه کار را فراهم ساخته است.

وی در مورد این پروژه ها گفت:
"در سال مالی روان نه هزار و هشت صد و هشتاد و پنج پروژه انکشافی را به ارزش دوصد سی و دو میلیون و هشت صد و بیست هشت هزار دالر در 34 ولایت کشور تکمیل و به بهره برداری سپرده ایم."

به اساس معلومات وزارت احیاء و انکشاف دهات افغانستان سه هزار و هفتاد و دو پروژه در بخش ترانسپورت، یک هزار و هشتاد پروژه در بخش انکشاف محلی، دوصد و هفتاد و پنج پروژه در بخش معارف، بیست و سه پروژه در بخش صحت و دو پروژه نیز در بخش تاسیسات دولتی تکمیل شده است.

مسولین این وزارت گفتند که تلاش شده تا در خصوص تطبیق این پروژه ها توازن در ولایات مد نظر گرفته شود.

آنان همچنان گفتند که در برخی مناطق نا امن نتوانسته اند که پروژه ها را طبق پلان انجام دهند.


اما کميسيون مواصلات و مخابرات ولسى جرگه می گوید که این پروژه ها بی کیفیت بوده و پس از گذشت زمان اندک از بین می رود.

موسى خان نصرت یک عضو این کمیسیون در مورد می گوید:

"اینها پروژه های کوچک را آماده کرده اند که تنیجه آن صد در صد مثبت نبوده و از سوی افراد مسلکی پیش برده نشده جاده های را که ساخته اند همهء شان تخریب شده در برخی ولسوالی ها تطبیق کرده اند و برخی ولسوالی ها از پیش شان مانده است اگر این وزارت در آینده بودیجه داشته باشد باید توسط افراد مسلکی به مصرف رسانیده شود."

این در حالیست که اکثر مردم انتقاد دارند که در چهارده سال گذشته میلیارد ها دالر در بخش های بازسازی افغانستان از سوی جامعه جهانی به مصرف رسیده اما به گفته آنان بیشتر این پروژه ها مفید نبوده و برای مردم نیز زمینه کار دایمی را فراهم نکرده است.

کارشناسان تاکید می کنند که حکومت باید در خصوص تطبیق پروژه های انکشافی معیار های مسلکی را مد نظر گرفته و از عملی شدن آن بگونه درست نظارت کند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG