لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

نشست تواصل تجارتی در واشنگتن برگزار می شود


اتاق های تجارت افغانستان و امریکا تلاش دارند تا با راه اندازی نشست موسوم به تواصل تجارتی در امریکا سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در این کشور تشویق کنند.

مسوولان اتاق تجارت مشترک افغانستان و امریکا می گویند که هر چند علاقمندی سرمایه گذاران امریکایی به سرمایه گذاری در افغانستان کاهش یافته اما نشست های تواصل تجارتی می تواند آنان را به سرمایه گذاری در این کشور تشویق کند.

سلیمان لطیفی رییس هیئت مدیره این اتاق روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفت که تجار افغان باید در نشست آینده تصویر خوبی از وضعیت این کشور به سرمایه گذاران امریکایی ارائه کند:

"در اوایل اکثریت اشتراک کنندگان کمپنی های خارجی و یا امریکایی بودند و اشتراک افغان های ما کم بود، روز به روز هر سال معکوس شد، در حال حاضر بعضی تغییراتی در پالیسی امریکا برای افغانستان می آید که من تا اندازه یی از آن خبر دارم، این علاقمندی زیادی خواهد آورد و امید به آینده بیشتر خواهد شد."

قرار است یازدهمین نشست موسوم به تواصل تجارتی درهشتم ماه دسمبر سال جاری برای دو روز در واشنگتن برگزار شود و ده ها تجار افغان نیز در آن اشتراک کنند.

به گفته شماری از تاجران افغان، نشست های قبلی تواصل تجارتی مفید واقع شده اما نا امنی های اخیر و موجودیت فساد در ادارات دولتی افغانستان علاقه سرمایه گذاری خارجی را کاهش داده است.

در این حال عتیق الله نصرت رییس عامل اتاق های تجارت و صنایع افغانستان می گوید که این کشور زمینه های زیادی اقتصادی برای تاجران افغان و خارجی دارد.

به گفته وی مبدل ساختن بخش های نظامی برخی از میدان های هوایی نیز یکی از بهترین زمینه های سرمایه گذاری برای تجار افغان و خارجی است:

"ما می خواهیم که باز هم سرمایه گذاران امریکایی را تشویق کنیم و آنان را قناعت بدهیم که افغانستان یک کشور پر از فرصت های اقتصادی است و آنان بیآیند و سرمایه گذاری کنند. همچنان از حکومت خواستیم تا سرمایه گذاری آنان را حمایت کنند و سهولت های لازم را فراهم بسازد."

در این حال تجار ملی از حکومت می خواهند تا زمینه های بهتر سرمایه گذاری را برای آنان و شرکای خارجی شان در افغانستان فراهم سازد چون به گفته آنان افزایش سرمایه گذاری در کشور سبب ایجاد فرصت های کاری برای جوانان می شود.

آنان می گویند: تا زمانیکه سرمایه گذاری درافغانستان بیشتر نگردد و فقر و تنگدستی در این کشور از بین نرود وضع امنیتی نیز بهبود نخواهد یافت.

گزارش از تمیم اخگرنآنان

XS
SM
MD
LG