لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

اتحادیه اروپا خواهان توقف مجازات اعدام در افغانستان گردید


افغانستان از جمله کشورهای به شمار می رود که مجازات اعدام در آن به گونه عملی انجام می شود.

سفیر اتحادیه اروپا روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران با اشاره به این موضوع گفت: تجربه نشان داده است که اعدام و یا دیگر مجازات مرگ نمی تواند سطح جرایم را در یک کشور کاهش بدهد.
فرانز مایکل سفیر اتحادیه اروپا در ادامه سخنان اش گفت: افغانستان یکی ازکشور هایست که در آن سطح خشونت ها بسیار بلند بوده و مجازات اعدام در این کشور، رقم این خشونت ها را بیشتر ساخته است:

"به نظر من برای افغانستان در این قسمت برخی دلایل دیگر وجود دارد، برای من این یک دلیل قوی است که دیگر خشونت در افغانستان کاهش پیدا کند نه اینکه بیشتر شود، پس این ضروری است که حکومت یک پیام قوی را بدهد که برای کاهش خشونت ها می خواهد اعدام ها را متوقف سازد."

وی همچنان ابراز نگرانی کرد که به علت عدم موجودیت شفافیت در سیستم عدلی و قضایی افغانستان این مهم است که حکومت در حال حاضر مجازات اعدام را عملی نکند.

دهم اکتوبر مصادف است به روز جهانی مبارزه علیه اعدام در جهان. به اساس معلومات سازمان عفو بین الملل، هنوز هم در بیش از پنجاه کشور جهان جزای اعدام عملی می گردد که بیشتر مورد آن در کشور های چین، امریکا، ایران، عربستان سعودی، کوریای شمالی و پاکستان می باشد اما در کشور های باقی مانده یا جزای اعدام متوقف شده و یا هم به تاخیر انداخته شده است.

افغانستان از جمله کشورهای جهان است که شماری از افراد در این کشور اعدام شده و یا هم انتظار عملی شدن حکم اعدام را می کشند.

حدود یکسال قبل پنج تن به اتهام دزدی و تجاوز جنسی و شخصی بنام حبیب استالف به اتهام آدم ربایی در این کشور اعدام گردیدند.

همچنان چهار تن دیگر به اتهام کشتن دختری جوانی بنام فرخنده در کابل از سوی محکمه ابتداییه محکوم به اعدام شده و انتظار حکم ستره محکمه را می کشند.

اما عبدالکبیر رنجبر کارشناس مسایل حقوقی می گوید تا زمانی که در سیستم عدلی و قضایی افغانستان شفافیت بوجود نیاید این بهتر خواهد بود تا حکم اعدام به تاخیر انداخته شود:

"ارگان های عدلی و قضایی افغانستان تا حال به شکل فاسد باقی مانده و این یک دلیل را می رساند که به راستی هم اعدام ها به شکل غیر عادلانه صورت گیرد و عدالت زیرپا گردد."

اما آقای رنجبر می گوید: با توجه به قوانین اسلامی و شرایط افغانستان، در صورتی که جرم مجرم مشهود باشد و اسناد کافی هم وجود داشته باشد پس عملی کردن اعدام یک نیاز است.

کارشناسان سفارش می کنند که در افغانستان پیش از هر چیز دیگر این ضرور است تا بالای حاکمیت قانون کار صورت گرفته و با فساد مبارزه جدی شود تا عدالت به صورت کامل عملی شده و بر علیه جرایم در جامعه مبارزه درست صورت گیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG