لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

اداره حقوق بشر سازمان ملل حمله بر شفاخانهء ملکی قندز را محکوم کرد


در نتیجه بمباردمان روز شنبه نیرو های هوایی ایتلاف بر شفاخانه شهر قندز حداقل 22 نفر به شمول کارمندان سازمان داکتران بدون سرحد، کشته شده اند.

سازمان داکتران بدون سرحد از نیویارک به رادیو آزادی گفته است که آنها به خاطر تامین امنیت کارمندان شان فیصله کرده اند که فعالیت خود را در افغانستان توقف می دهند. اما از ارایه جزئیات بیشتر خود داری کرد.

همزمان با این، روینا شامداسانی سخنگوی ادارهء حقوق بشر سازمان ملل متحد دیروز از شهر ژینوبه خبر گزاری رویترز گفته است:

" ما حمله بر شفاخانهء قندزرا محکوم می کنیم. طوریکه می دانید، این یگانه شفاخانه در قندز بود، محل که نیاز شدید به آن دیده می شد و خدمات صحی عرضه می نمود. حمله بر مراکز خاص صحی جنایات جنگی پنداشته می شود."

در این میان ادارهء صلیب سرخ بین المللی در مورد وضعیت شمال افغانستان ابراز نگرانی کرده و می گوید: حمله بر شفاخانه در شهر قندر، وضعیت غیر نظامیان را در این منطقهء جنگ زده هنوز هم وخیم تر می سازد.

ایوان واتسن سخنگوی اداره صلیب سرخ بین المللی به خبرگزاری رویترز گفت:

"وضعیت کنونی در شمال افغانستان شدیداً نگران کننده است. ما پیش از حادثهء بمباردمان، تلاش می کردیم که دوا بیشتر به آنجا بفرستیم و شمار کارکنان صحی را در آنجا افزایش دهیم. اما اکنون معلومات بدست آوردیم که کارکنان صحی از این منطقه خارج می شوند و برای این اقدام شان دلیل خوب دارند که بر آنها حمله صورت گرفته است. این یک مساله کاملاً نگران کننده است. زیرا شفاخانهء که مورد بمباردمان قرار گرفته یگانه مرکز صحی بود که در این منطقهء افغانستان فعالیت می کرد. بعد از این در مناطق که جنگ جریان داشته باشند مردم عام به خدمات صحی کمتر دسترسی پیدا کرده می توانند. "

از سوی دیگر ، عبدالودود پیمان نمایندهء مردم در ولسی جرگهء افغانستان می گوید: وضعیت بشری در ولایت قندز خیلی خراب است. او که با رادیو آزادی صحبت می کرد گفت:

" مردم شهر به طور کلی متواری و پریشان شدند، ظلم و بربریت را که با تجاوز و چور و چپاول، غصب موتر و مال مردم و قتل عام و تجاوز بر ناموس مردم، از هیچ چیزی صرفه نکردند. مردم فقیری که توان بیرون برآمدن را نداشتند، در جا های خلوت خانه و زیرخانه ها پنهان شدند. "

آقای پیمان گفت: شماری از تاجران ملی برای کمک به مردم قندز تعهد نموده اند.

XS
SM
MD
LG