لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۶

برای جلوگیری از تقویب نظامی ایران، تحریمات باقی مانده حفظ خواهد شد


ادارهء رییس جمهور اوباما در اشاره به نگرانی ها درمورد اینکه توافق هستوی اخیر با ایران می تواند قدرت نظامی آن کشور را تقویت بخشد، به منتقدین اطمینان داده است که تحریمات شدید باقی مانده اش را بر تهران، حفظ خواهد کرد.

ولی با آن هم براساس معلومات موجود در محاکم و مصاحبه ها با دو مقام ارشد که در نظارت از تحریمات بر ایران دخیل اند، حکومت امریکا در تعقیب تحریمات اسلحه بر ایران، در یک سال گذشته نسبت به سال های پیش کندی کرده است.

این مقامات گفته اند، کاهش دراین نظارت ها در این اواخر منعکس کننده کاهش تلاش های ایران برای تخطی از تحریمات نبوده است. در عوض شک و تردیدها نزد سارنوالان و اجنتان درمورد اینکه، مقررات این توافق چگونه می توانند بر قضیه های مختلف تاثیر گزار باشد، آنها را در تعقیب جدی تر موضوع بی تفاوت ساخت.

کاهش هرچه بیشتر نظارت از تحریمات اسلحه بر ایران سوال های را مطرح می کند که آیا تحریم اسلحه و دیگر تحریمات بر ایران در آینده با جدیت عملی خواهد شد؟

زیرا توافق به دست آمده با ایران هنوزهم نیاز به عملی شدن دارد و ایران در مقابل تحریمات حساس خواهد ماند. در سال مالی 2014 و 2015 امریکا که در 30م سپتمبر پایان یافت، مقامات امریکایی تنها دوبار اتهامات جدید را علیهء کسانی وارد کردند که مظنون به تلاش قاچاق اسلحه و تکنولوژی وابسته به اسلحه از امریکا به ایران بودند.

تعداد این قضیه ها در سال 2013 تا 2014 به هشت قضیه می رسید که این رقم در شش سال پیش از آن هر سال 10 تا 12 قضیه بود. یکی از این مقامات ارشد که در نظارت از تحریمات وارده بر ایران دخیل است و نخواسته نامش افشا گردد می گوید:
"یک کاهش سریع در ثبت این قضیه ها دیده م یشود و حقیقت حقیقت است، شرح دیگی وجود ندارد."

این مقام افزود، یک خاموشی در بعضی ادارات و دفاتر سارنوالان فدرال امریکا دیده شده است، زیرا پیگرد قضایای وابسته با تخطی از تحریمات سلاح بر ایران، خیلی دشوار و وقت گیر است و اگر ما خواهان عادی سازی روابط با ایران باشیم، مردم از ما سوال خواهند کرد که آیا این همه زحمت و پیگرد قضیه ها ارزش اش دارد؟

توافقنامهء که در ماه جولای به آن دست یافته شد، ایران را وادار می سازد که بخش اعظم زیربنای هستوی اش را، در بدل از میان برداشتن تحریمات بین المللی وارده در 5 سال گذشته بر آن کشور، متوقف بسازد. بخش عمدهء تحریمات امریکایی که از ایران برداشته می شود وابسته به سکتور هستوی تهران است که کشورهای دیگر را از معامله با ایران در بخش های نفت و بانک داری منع می کند. ولی آن عده تحریمات امریکا بر ایران که به سبب تخطی ها از حقوق بشر در آن کشور و حمایت ایران از گروه های تندرو وضع شده است، پابرجا می ماند. منع معاملات تجارتی اتباع امریکایی با ایران نیز پابرجاست. یک تحریم ملل متحد در مورد عرضهء اسلحهء متعارف به ایران تا 5 سال دیگر ادامه خواهد یافت و یک تحریم دیگر ملل متحد درمورد عرضهء راکت های بالستیک به ایران هشت سال بعد خاتمه می یابد.

چندین قانون امریکا هنوز هم صادرات اموال و تکنولوژی امریکایی به ایران را مخصوصاً تکنولوژی دفاعی به ایران را منع می کند.

مقام دیگر ارشد امریکایی که در نظارت از تحریمات امریکا بر ایران دخیل است، به شرط افشا نشدن نامش به آژانس خبری رویترز گفته است، در حالیکه در یک سال گذشته رسیدن به یک توافق با ایران در حال نزدیک شدن بود، اجنتان ردهء اول و سارنوالان که در نظارت از تحریمات بر ایران دخیل اند، این مذاکرات را از نزدیک و با دقت مشاهده می کردند و می دیدند که آیا گشایش دوسیه های جدید، ارزش آن را دارد که این همه زحمت و مذاکرات هستوی را مختل ساخت و یا به نحوی از مسیر منحرف کرد؟

او گفت، قضیه های تحریم اسلحه به ایران خیلی پیچیده و زمان گیر است و حتی گاهگاه نیاز به عملیات های خطیر دارد.

به گفته وی، بعضی سارنوالان و نماینده گان نگران بودند که شاید در این قضیه ها سال ها زحمت بکشند، وقت و پول مصرف کنند و آخر هم با رسیدن به یک توافق هستوی با تهران، این همه زحمات به هدر برود.

XS
SM
MD
LG