لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

وزیری: شهر قندز در کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد


شهر قندز
شهر قندز

پس از یک هفته درگیری و سقوط شهر قندز بدست طالبان مسلح اکنون وزارت دفاع افغانستان می گوید که شهر در کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد و مقامات محلی نیز دوباره بکار آغاز کرده اند.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت روز دوشنبه در یک نشست مشترک خبری در کابل اطمینان داد که تمام ساحات شهر قندز از وجود مخالفان مسلح پا کسازی شده و کار تحکیم مناطق آسیب پذیر نیز آغاز شده است.
"مقاومت آنها کاملا شکست خورده شهر قندز کاملا بدست ما است بیرق افغانستان در آنجا بلند شده و والی در اداره محلی به کار آغاز کرده ادارات فعال شده و مردم به بازار برآمده اند دکان ها باز شده و ما حالا مرحله دوم را که تحکیم مناطق است، آغاز کرده ایم."

آقای وزیری گفت: نیروهای امنیتی بخاطر تصفیه کامل ولایت قندز از وجود مخالفان مسلح به پیشروی های شان ادامه می دهند.

شهر قندز پس از ده ساعت درگیری دوشنبه هفته گذشته بدست طالبان مسلح سقوط کرد و طالبان بیرق شان را در چوک شهر قندز بلند کردند.

گزارش ها می رسانند که نزدیک به یک هفته درگیری و حضور طالبان مسلح در این شهر خسارات هنگفت مالی و تلفات زیادی به باشنده گان این شهر وارد گردیده و صدها خانواده منازل شان را به قصد مهاجرت به ولایات تخار و بدخشان ترک کرده اند.

تجاوز جنسی بالای زنان، تلاشی خانه ها، کشتن افراد به اتهام همکاری با حکومت، غارت اموال مردم بازار صرافی، برهم زدن امکانات ادارات دولتی از جنایات خوانده شده که گفته می شود در این مدت از سوی طالبان در قندز انجام شده است.

از سوی هم حمله هوایی بالای شفاخانه داکتران بدون سرحد از سوی نیروهای ائتلاف در قندز نیز سبب کشته و زخمی شدن شماری از کارمندان و داکتران این شفاخانه گردید.

حملات مخالفان مسلح تنها به قندز متمرکز نمانده و در حال حاضر در بسیاری از ولایات دیگر نیز درگیری آنان با نیرو های امنیتی ادامه دارد.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع می گوید که مخالفان مسلح شب گذشته بالای ولسوالی های غورماچ و قیصار و شهر فاریاب حمله کردند که با دادن صد تن تلفات به هدف شان نایل نشدند.

آقای وزیری می گوید: در حال حاضر عملیات های تصفیوی در یازده ولایت به شمول قندز، بدخشان، ننگرهار، سرپل، فاریاب و برخی ولایات دیگر جریان دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله نیز در این نشست از پیشرفت ها توزیع کمک به مردم قندز و وارد شدن تلفات به طالبان مسلح در قندز سخن گفت:
"حداقل در بیست و چهار ساعت گذشته در عملیات های که در داخل شهر داشت نیروهای امنیتی افغانستان پنج نفر دشمن از بین رفته که مقاومت می کردند در یک گوشه از شهر چهار تن زخمی و پنج تن دیگر شان همراه چهار میل کلاشینکوف، یک میل پیکا در ساحه تپه مرچ که مربوط حوزه چهارم پولیس می شود تسلیم شدند."

این در حالیست که برخی از باشنده گان شهر قندز با رد ادعای مقامات امنیتی افغان می گویند هنوز هم درگیری جریان دارد و طالبان به صورت کامل شهر قندز را ترک نکرده اند.

حمیدالله و یک تن دیگر از باشنده گان شهر قندز که نخواست از وی نام گرفته شود چاشت روز دوشنبه به رادیو آزادی در مورد وضعیت شهر قندز چنین گفتند:

"همین ساحه که من با شما صحبت می کنم زیر تسلط طالبان است و از چوک قندز یک کیلومتر فاصله دارد در شهر گشت و گذار کاملاً بند است هیچ کس از خانه خود بر آمده نمی تواند در کوچه ها و مناطق طالبان پنهان شده که درگیری های وقفه یی و جنگ های چریکی صورت می گیرد."

"در شهر یک یک نفر می رود احوال دکان های خود را می گیرند، نه رفت و آمد وجود دارد دکان ها مسدود است و دولت دروغ می گوید."

از سوی هم نماینده گان مردم قندز در ولسی جرگه با آنکه تایید می کنند که نیروهای امنیتی در شهر پیشروی کرده است اما می گویند: ماین ها و گلوله های منفجر نا شده که در محل وجود دارد خطر بزرگ به حیات مردم شمرده می شود.

نهاد های مختلف در افغانستان به این باور اند که حکومت باید افراد شایسته را تقدیر و کسانی را که سبب سقوط شهر قندز شده اند شناسایی و مورد پیگرد قانونی قرار بدهد تا از وقوع چنین حوادث در آینده جلوگیری شود.

قرار گزارش ها، در درگیری یک هفته اخیر در شهر قندز تلفات زیاد به مردم ملکی، نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح وارد شده است، اما تا حال در مورد رقم دقیق تمامی تلفات چیزی گفته نشده است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG