لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۰

از روز جهانی معلم در افغانستان تجلیل شد


از روز جهانی معلم در افغانستان در حالی تجلیل می شود که اکثر معلمین و متعلمین از کمبود امکانات در معارف کشور شکایت دارند.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف روز دوشنبه حین تجلیل از روز جهانی معلم در لیسه رابعه بلخی در کابل گفت که برای بهتر سازی وضعیت معارف کار می کند.

وی به متعلمین اطمینان داد که کمک های جامعه جهانی با این وزارت هنوز هم جریان دارد و امکانات برای متعلمین بهتر از قبل خواهد شد:

" بهبود وضع معیشتی معلمین همواره در اولویت های کاری وزارت معارف قراردارد، هرگاه مکاتب شما از لحاظ بازسازی، ترمیمات، وسایل لابراتواری، میز و چوکی و امسال آن مشکلی داشته باشد، ما برای آن پول فراوانی داریم. "

آقای بلخی همچنان به معلمین اطمینان داد که در خصوص خواست های قبلی آنان تا حدی کار کرده و وزارت معارف متصمم است تا مشکلات معیشتی معلمین را رفع کند.

بر اساس احصائیه وزارت معارف در حال حاضر هفده هزار مکتب، دوصد و هفده هزار معلم، بالاتر از 10 میلیون شاگر در افغانستان وجود دارد که این مکاتب سالانه بیش از صدهزار متعلم را فارغ میدهد.

معلمین که نقش مهمی در تدریس و تربیه آینده سازان این کشور جنگ خورده دارد از کمبود امکانات و کافی نبود معاشات شان شکایت دارند.

رنا یک تن از این معلمین در صحبت با رادیو آزادی گفت، حق الزحمه که وی در بدل زحمات یک ماهه اش بدست می آورد حتی مصرف ده روزه اش را هم جوابگو نیست:

" در این معاش یک معلم نمی تواند که زندگی خوب داشته باشد، حتی کرایه موتر نمی شود چه رسد به این که از آن برای تعلیم و تغذیه اطفال خود استفاده کند. "

به گفته خانم رنا، یک معلم در ماه نزدیک به نه هزار افغانی معاش می گیرد که اگر حساب شود تنها پول نان خشک و آب یک خانواده شش نفری را هم پوره نمی تواند.

در این حال آمنه صدیقی معاون تدریسی لیسه رابعه بلخی در این مورد پیشنهادی به حکومت دارد:

" پیام من به وزارت معارف این است که از هر شاگر مبلغ پنجاه افغانی فیس در ماه اخذ کرده و آنرا در معاشات معلمین اضافه کند. "

شماری از متعلمین نیز از حکومت می خواهند تا بخاطر بهبود در شیوه آموزش به وضعیت استادان توجه جدی کند.

در این حال شماری از کارشناسان می گویند که اگر به معارف افغانستان توجه خاص نشود، این کشور آینده بهتری نخواهد داشت.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG