لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۰

عفو بین الملل در مورد فعالیت گروه های مسلح غیر مسوول در بدخشان نگران است


حوریه مصدق یکتن از محققین سازمان عفو بین الملل
حوریه مصدق یکتن از محققین سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بین المللی یا امنستی انترنشنل نگرانی اش را در مورد فعالیت های خودسرانهء گروه های مسلح غیر مسوول در ولایت بدخشان ابراز داشته است.

بخش افغانستان سازمان عفو بین الملل یا امنستی انترنشل می گوید: آنها نیز گزارش هایی را در مورد شرکت گروه های مسلح غیر مسوول در نبرد علیه طالبان در ولایت بدخشان به دست آورده اند.

بر اساس گزارش های تایید ناشدهء که به دست رادیو آزادی رسیده است، زمانیکه حملات طالبان در ولسوالی بهارک بدخشان شدت گرفت و مقامات محلی خواهان کمک شدند، قوماندانان محلی افراد مسلح خود را به میدان جنگ فرستادند.

منبع از گرفتن نام این قوماندانان خودداری کرده است. حوریه مصدق یکتن از محققین سازمان عفو بین الملل به رادیو آزادی گفت: گزارش ها در مورد شمولیت قوماندانان خودسر در جنگ ولسوالی بهارک بدخشان به این سازمان هم رسیده اند:

"سازمان عفو بین الملل هم یک تعداد گزارش ها را به دست آورده است که البته این گزارش ها تایید ناشده هستند، ما فعلاً در مورد تحقیق می کنیم نه میتوانیم آنرا رد و یا تایید بکنیم. از موجودیت یک تعداد افراد مسلح غیر مسوول که آنها در چهارچوکات هیچ نهاد دولتی نیستند گزارش شده است. اینها در بخشی نقاط بدخشان از جمله بهارک داخل اقدام شده و در جنگ دست دارند."

خانم مصدق افزود: سازمان عفو بین الملل در حال حاضر در مورد این گزارش ها تحقیقات می کند. این سازمان قبلاً در رابطه با سقوط قندز و تخطی ها از سوی طالبان نیز ابراز نگرانی کرده بود.

خانم مصدق در مورد دلایل اینکه چرا حکومت باید به قوماندانان غیر مسوول اجازه مداخله در جنگ علیه مخالفین مسلح را ندهد، گفت:

"به این دلیل که اول این افراد مسلح غیر مسوول هستند و هرگاه آنها دچار اختلافات و اشتباهاتی می شوند کسی دقیقاً نمی داند مسوولین آنها کی ها هستند تا مورد جوابدهی قرار بگیرند. مسئله دوم موضوع نبود آموزش های لازم آنها برای تحفظ افراد ملکی و تحفظ حقوق بشر است زیرا آنها آموزش های لازم را ندیده اند و این موضوع می تواند منتج به تخطی ها از حقوق بشری، تلفات بیشتر ملکی، انتقام گیری ها و اعمال دیگر غیر انسانی گردد."

انتقام گیری ها از سوی افراد مسلح غیر مسوول و قوماندانان محلی در جنگ های سه دهه افغانستان به کثرت دیده شده اند. امنستی انترنشل تأکید می کند که دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی هر کشور، وظیفه نیروهای امنیتی و دفاعی همان کشور است، نه وظیفهء قوماندانان مسلح غیر مسوول.

XS
SM
MD
LG