لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

تلاشها برای دستگیری زندانیان فراری قندز شدت یافته است


حمله طالبان بر شهر قندز سبب شد که صدها زندانی از محبس این ولایت فرار کنند، اما رییس محابس و توقیف خانه های وزارت داخله افغانستان می گوید که چند تن از این افراد دوباره بازداشت شده اند.

جنرال عبدالحکیم کوهستانی روز یکشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت که اگر زندانیان فراری به رضایت خود بر نگردند و تسلیم قانون نشوند، جرم شان دو برابر خواهد شد:

" تلاش ها ادامه دارد تا ما بتوانیم و نیرو های امنیتی هم در صدد استند که محبوسین فراری را جمع آوری کنند، چند نفر شان دیروز دستگیر شده ولی هنوز به ما نرسیده اما تلاش ها جریان دارد."

دوشنبه گذشته در اثر سقوط شهر قندز بدست طالبان 602 تن از زندان محبس این ولایت موفق به فرار شدند.

چنانکه ریاست محابس و توقیف خانه های وزارت داخله می گوید که قبل از این رویداد 120 تن از زندانیان که با طالبان ارتباط داشتند به زندان مرکزی قندز فرستادهشده بودند.

گفته می شود که در میان زندانیان فراری برخی از افراد طالبان هم شامل بوده که بعد از سقوط شهر قندز در موتر های طالبان انتقال شدند.

چند ماه قبل هم در اثر یک حمله تهاجمی طالبان،350 تن از زندان ولایت غزنی موفق به فرار شدند.

گرچه حکومت تعهد کرده بود که زندانیان فراری را دوباره دستگیر خواهند کرد، اماتا حالا از دست آوردی در این خصوص خبری در دست نیست.

این در حالیست که برخی از کارشناسان حقوقی می گویند که اگر زندانیان فراری از محبس قندز به رضایت خود دوباره خود را به قانون تسلیم نکنند، به جرم شان افزوده خواهد شد.

کبیر رنجبر یکتن از کارشناسان در مورد گفت:

" اگر حالا فراریان مراجعه نکنند هر وقت که دستگیر شوند جرم شان و تعداد سال های زندان شان بیشتر می گردد، یعنی یک مقدار جزای بیشتر بخاطر فرار خودسرانه برای شان داده می شود."

کارشناسان هم چنان می گویند که فرار زندانیان از محابس و توقیف خانه ها بالای اذهان عامه تاثیر منفی بر جا می گذارد، چرا که اکثراً در میان زندانیان، قاتل، اختطاف کننده و سایر مجرمین جنایی شامل می باشند.

به باور کارشناسان، فرار زندانیان خطرناک از محابس برای امنیت افغانستان یک تهدید است و حکومت باید برای حفظ و نگه داشت از زندان و زندانیان توجه بیشتر کند.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG