لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

اتاق تجارت تلاش دارد تا برای آسیب دیده های قندز کمک جمع آوری کند


خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

در حالیکه گفته می شود هزاران تن به دلیل تهاجم طالبان مسلح بالای شهر قندز آواره شده اند، اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که کمیسیون های را در چندین زون کشور به هدف جمع آوری کمک به نیازمندان ایجاد کرد است.

خان جان الکوزی معاون این اتاق روز یکشنبه در نشستی خبری در کابل گفت که در شهر های هرات، مزار، قندهار، جلال آباد، لویه پکتیا و کابل کمیسیون های به منظور جمع آوری و توزیع کمک ایجاد شده اند.

وی از تمام تجار افغان در داخل و خارج از کشور خواست تا از هیچ نوع کمک برای آسیب دیده گان قندز دریغ نکنند:

"من به نماینده گی رهبری اتاق تجارت از همه تجار افغان می خواهم تا با مردم قندز کمک های مادی و معنوی کنند همه تجار باید مواد را جمع آوری کند در اتاق تجارت برایش کمیسیون ایجاد شده است ثبت و راجستر می شود و به این کمیسیون تسلیم داده می شود افغان ها یکی استند و تحت هر نام که ما را جدا می کنند موفق نخواهند شد همه سکتور خصوص افغانستان با قندز همدردی دارد از همه شان می خواهد تا مواد را جمع نموده در اختیار کمیسیون قرار دهند."

آقای الکوزی گفت: تا کنون به ارزش سه صد هزار دالر کمک جمع آوری شده که شامل اجناس، مواد غذایی، پول نقد و ادویه می باشد و به زودی به دسترس نیازمندان قندز قرار خواهد گرفت.

شماری از نماینده های تجار مربوط به برخی ولایات افغانستان در این نشست تعهد کمک کردند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان همچنان گفت که روند توزیع کمک ها به آسیب دیده گان قندز به حضور نماینده های مردم قندز و اتاق تجارت به گونه شفاف صورت خواهد گرفت.

قبلاً وزارت مهاجرین و عودت کننده گان افغانستان نیز از اتخاذ آماده گی برای کمک به آواره گان قندز خبر داده و در تازه ترین مورد جمعیت افغانی سره میاشت برای بیش از دوصد خانواده بیجا شده قندز در ولایات تخار و بدخشان کمک های اولیه را توزیع کرده است.

از جنگ و درگیری میان نیرو های امنیتی افغان و طالبان مسلح در ولایت قندز یک هفته می گذرد و گفته می شود که در نتیجه این در گیری ها هزاران تن از خانه های شان بیجا و یا هم در جنگ گیر مانده و در وضعیت رقت باری به سر می برند.

در این حال محمد دین همدرد رییس شورای مردمی قندز می گوید که باشنده گان شهر قندز شدیداً به کمک های اولیه نیازمند اند:

"مردم قندز نیاز به کمک جدی دارند امروز ما هزاران آواره در کابل، تخار و مزار داریم کسانی استند که اصلاً توان این را ندارند که از شهر قندز به دور بروند پول کراچی را هم ندارند در زیر زمینی ها زنده گی می کنند و امروز نان خوردن ندارند."

درگیری در قندز باعث خسارات زیادی مانند قطع برق، نبود آب آشامیدنی مسدود شدن دکاکین و راه های مواصلاتی شده است.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان از طرف های درگیر جنگ در قندز می خواهد که حداقل موقتاً آتش بس کنند تا کمک های سکتور خصوصی برای نیازمندان در آن شهر منتقل گردد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG