لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

پنتاگون در مورد حملات هوایی بر یک شفاخانه در قندز تحقیق میکند


شفاخانۀ داکتران بدون مرز یا ام،اس،اف در قندز
شفاخانۀ داکتران بدون مرز یا ام،اس،اف در قندز

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده گفته است که وزارت دفاع این کشور تحقیقات کامل را در مورد حمله های هوایی بر یک شفاخانه در قندز که در آن کم از کم ۱۹ تن کشته شدند، راه اندازی کرده است.

در حمله‌ های هوایی بر شفاخانۀ داکتران بدون مرز یا ام،اس،اف در قندز نزدیک به ۴۰ نفر دیگر شدیداً زخمی شدند.

اوباما با ابراز عمیق‌ ترین مراتب تسلیت در مورد این حمله گفت که پس از انجام تحقیقات کامل در مورد این رویداد، قضاوت قطعی خواهد کرد.

زید رعد الحسین رئیس حقوق بشر سازمان ملل گفت:

"اگر در یک محکمه معلوم شود که این حمله عمدی بوده است، حملۀ هوایی بر یک شفاخانه ممکن است یک جنایت جنگی محسوب شود."

او افزوده است که این رویداد کاملاً غم انگیز، غیر قابل توجیه، و احتمالاً حتی یک عمل جرمی است.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که در بیست و نهم ماه سپتمبر کوردینات شفاخانه را در اختیار نیروهای ائتلاف و مقام‌ های نظامی و غیر نظامی افغانستان گذاشته بود.

بارت یانسنس مدیر عملیاتی داکتران بدون مرز گفته است که همه شواهد حاکی از حمله هوایی از سوی نیروهای بین المللی در افغانستان است:

"شفاخانه از چهار سال فعالیت داشت. این یک شفاخانۀ بزرگ است. محوطه‌ اش بزرگ‌ تر از یک میدان فوتبال است. ما چند بار از طریق فراهم کردن کوردینات جی، پی، اس موقعیت دقیق شفاخانه را در اختیار تمام جوانب درگیر در افغانستان گذاشتیم. بنابر این، واقعاً نمی‌ فهمیم که چرا شفاخانه بمباران شد و ما قطعاً این نکته که شفاخانه در نتیجۀ خسارات جانبی این حمله هدف قرار گرفته را نمی‌پذیریم، چیزی را که در نخستین واکنش به این حمله شنیده بودیم."

دفتر رئیس جمهور اشرف غنی در یک بیانیه گفته است که فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در مورد بمباران بالای شفاخانه از آقای غنی عذر خواهی کرده است.

با این حال، نیروی ائتلاف گفته است که از عذر خواهی در ارتباط به حمله آگاهی ندارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان گفته است که در هنگام حمله ۱۰ تا ۱۵ تروریست در داخل شفاخانه مخفی شده بودند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ ای گفت که هیچ جنگجوی طالبان در زمان بمباران در شفاخانه نبود.

سفارت ایالات متحده در کابل با قربانیان بمباران هوایی و همه کسانی که از خشونت‌ های اخیر در قندز آسیب دیده‌ اند، ابراز همدری کرده است.

سازمان داکتران بدون مرز گفته است که در زمان بمباران، ۱۰۵ بیمار و پایواز آنان و نیز بیش از ۸۰ کارمند بین المللی و افغان در شفاخانه حضور داشتند.

این موسسۀ خیریه گفته است که از هنگام حمله طالبان بر قندز در بیست و هشتم ماه سپتمبر، ۳۹۴ نفری را که در جنگ زخمی شده‌ اند، درمان کرده بود.

به اساس گزارش‌ ها، نیرو های امنیتی افغانستان تا حد زیادی کنترول سراسر شهر استراتیژیک قندز را در اول ماه اکتوبر در دست گرفتند.

اما از درگیری‌ های پراکنده با جنگجویان طالبان همچنان گزارش می‌شود.

در طول جنگ، نیروهای ایالات متحده چند حملۀ هوایی را در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان انجام دادند.

XS
SM
MD
LG