لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۳

رییس جمهور غنی بخاطر بمباردمان اخیر در قندز، ابراز تاءسف کرد


تعمیر شفاخانه داکتران بدون سرحد در ولایت قندز
تعمیر شفاخانه داکتران بدون سرحد در ولایت قندز

رییس جمهور افغانستان به خاطر بمباردمان اخیر در قندز، ابراز تاءسف کرده است.

اعلامیهء ریاست جمهوری افغانستان می گوید: در بمباردمان صبح دیروز نیرو های بین المللی مردمان ملکی کشته و زخمی شده اند که در جمع آنها کارمندان گروه داکتران بدون سرحد، نیز شامل اند.

در اعلامیه گفته شده است که جنرال جان کمپبل قوماندان عمومی نیرو های ماموریت قاطع ناتو در افغانستان با رییس جمهور اشرف غنی در مورد چگونگی این حادثه گفتگو کرده و معذرت خواسته است.

اما یک سخنگوی ماموریت قاطع ناتو در افغانستان در صحبت با خبرگزاری رویترز، موضوع عذر خواهی جنرال جان کمپبل از رییس جمهور افغانستان را، تایید نکرده و گفته که آنها این خبر را بررسی می کنند.

حکومت افغانستان می گوید: هیأتی برای تحقیق این حادثه موظف شده است.

در این میان سازمان ملل متحد در کنار تعداد از سازمان ها و مقامات دیگر، هم حملهء هوایی بر شفاخانهء قندز را محکوم کرده که بر اساس گزارش های اخیر در نتیجهء آن 19 نفر به شمول 12 کارمند سازمان داکتران بدون سرحد، 4 بیمار و سه کودک، کشته شده اند.

زید رعد الحسین رییس اداره حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: حمله بریک شفاخانه شاید جنایت جنگی پنداشته شود.

در این حمله که صبح وقت دیروز رخ داد، 37 تن دیگر شدیداً جراحت برداشته اند.

سازمان داکتران بدون سرحد، این حمله را تخطی از قوانین بین المللی دانسته است.

بارت ین سینس رییس اجراییه سازمان داکتران بدون سرحد که دیروز از بروکسل با خبرگزاری رویترز صحبت می کرد، خواهان تحقیقات بی طرفانه شده است:

" تاکنون نه از سوی نیرو های ایتلاف و نه از سوی حکومت افغانستان باما تماس مستقیم گرفته شده است. پس به این دلیل، به صراحت برای تان می گویم که ما به طور عاجل وضاحت می خواهیم و خواهان تحقیقات بی طرفانه هستیم."

همزمان با این، جنرال دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که تعدادی از تروریستان مجهز با اسلحهء ثقیل و خفیف، داخل ساختمان شفاخانه شدند، از مردم، کارکنان، داکتران و بیماران شفاخانه به حیث سپر انسانی کار گرفتند و از ساختمان شفاخانه بر نیرو های امنیتی آتش گشودند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخلهء افغانستان گفت: در هنگام بمبارمان ده تا پانزده تروریست در شفاخانه پنهان شده بودند. او گفت: در این حمله همهء تروریستان کشته شدند و در کنار آنها این داکتران هم ازبین رفتند.

سخنگوی وزارت امور داخلهء افغانستان گفت: حدود 80 کارمند دیگر این شفاخانه که در میان آنها 15 خارجی نیز شامل بودند، به یک محل امن انتقال داده شدند.

از سوی دیگر، اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا گفته که تحقیقات در مورد حادثه با هماهنگی دولت افغانستان آغاز شده است.

جنگ و درگیری در ولایت قندز نزدیک به یک هفته می شود که ادامه دارد و نیرو های تازه نفس افغان نیز به قندز رسیدند و در جمع نیرو های امنیتی در این ولایت مصروف عملیات تصفیه یی اند.

در این حال عبدالودود پیمان نمایندهء مردم ولایت قندز در ولسی جرگهء افغانستان دیروز در صحبت در برنامه زیر آسمان کبود رادیو آزادی گفت: لازم است که در عملیات قندز دقت صورت گیرد:

"بالاتر از صد نفر انتحاری در داخل کوچه های شهر، در بلند منزل ها جابجا شدهو کمین گرفته اند، وقت و نا وقت از درو کوچهء شهر قندز برای اردووپولیس مزاحمت می کنند. به حکومت لازم است که با دقت تمام به آهسته گی پیش برود. اگر مطلب آنها، نجات مردم قندز از انتحار ی و تروریستان است، واقعاً تحمل بهخرچ دهند. "

در قندزجنگ از روز دو شنبه به این سو، آغاز شده که در نتیجهء آن صد ها خانواده این ولایت را ترک کرده به ولایات همجوار و کابل متواری شده اند.گفته می شود شمار تلفات ملکی و نیرو های دولتی در این جنگ تا کنون دقیقاً معلومنیست.

XS
SM
MD
LG