لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

منگل: در تفاهمنامه دند غوری هیچ معاملهء صورت نگرفته است


گلاب منگل وزیر سرحدات اقوام و قبایل افغانستان
گلاب منگل وزیر سرحدات اقوام و قبایل افغانستان

وزیر سرحدات اقوام و قبایل با پشتیبانی از امضای تفاهم نامه میان بزرگان ولسوالی دند غوری بغلان و نیروهای امنیتی افغان گفت که در این کار هیچ معامله صورت نگرفته است.

گلاب منگل روز شنبه در جلسه استجوابیه ولسی جرگه گفت: این تفاهم نامه بخاطر تامین صلح و ثبات در دند غوری به امضا رسیده است:

"ما به بزرگان قوم مراجعه می کنیم که اگر بتوانیم از راه مذاکره مفاهمه بتوانیم در محلات صلح را تامین نمایم و اگر جای تفنگ را صدای صلح، صدای موسفید و یا هم صدای یک عالم بگیرد و به تفنگ ضرورت پیدا نشود فکر نمی کنید که یک راه بسیار خوب است شما اسناد را مشاهده کنید اگر ما یک حرف از منافع وطن بیرون رفته باشیم من حاضر هستم در پیشگاه شما و مردم افغانستان استعفا بدهم."

آقای منگل گفت: پس از امضای این قرار داد، صلح در دند غوری از راه گفتگو و مذاکره حل می گردد نه از راه تفنگ و جنگ.

حدود یکماه قبل به اساس فرمان ریییس جمهور غنی، بزرگان ولسوالی دند غوری ولایت بغلان با امضای یک قرار داد با نیروهای امنیتی افغان، وعده سپردند که دیگر به طالبان اجازه فعالیت های تخریبی را در مناطق شان نمی دهند.

پیش از این برخی از اعضای شورای ولایتی بغلان انتقاد کرده گفته بودند که مقامات ولایتی با امضای یک سند با طالبان بخشی از خاک این ولایت را به این گروه سپرده است.

اما این مساله همان زمان نیز از سوی وزیر سرحدات اقوام و قبایل رد شد.

گلاب منگل می گوید که از حدود چهار ماه بدینسو درگیری در ولسوالی دند غوری بغلان جریان داشت و به همین دلیل مردم مجبور شدند تا چنین یک سندی را با مقامات محلی امضا نمایند.

از سوی هم برخی از نماینده های مردم سخنان آقای منگل را قناعت بخش ندانسته می گویند، پس از امضای این تفاهم نامه، طالبان مسلح بر ولایت قندز حمله کردند.

فرهاد اعظیمی یکتن از اعضای ولسی جرگه چنین می گوید:

" با همین موسفیدان که شما گفتید وقتیکه قطعات ما به قندز از کابل میرفت آنها را تهدید کرده بودند که ما حمله می کنیم اگر شما به قندز بروید ما حمله می کنیم نمی گذاریم که شما بروید که قطعات ما ساعت ها در آنجا منتظر ماندند بناءً این یک تجربه ناکام است ناکام بوده و این مساله موقع دادن به طالبان است بخاطر حملات هر چه بیشتر در شاهراه کابل - مزار."

پس از بحث های طولانی، نماینده های مردم در ولسی جرگه به دو دسته تقسیم شدند.
یک بخش از سخنان آقای منگل حمایت کردند و دسته دیگر از خود مخالفت نشان دادند و سر انجام گفتگوی لفظی میان دو تن از وکلا به برخورد فزیکی مبدل شد و در فرجام جلسه بدون نتیجه پایان یافت.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG