لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

نقش نیرو های خاص افغان در جنگ با طالبان افزایش یافته است


به تاریخ 28 سپتامبر طالبان مسلح بر شهر کندز حمله کرده، بخش های از این شهر را تصرف کردند، اما دیری نگذشته بود که نیروهای خاص افغان بر مواضع حساس طالبان حمله بردند و در تصرف دوبارهء شهر کندز از نزد طالبان نقش اساسی را بازی کرده، از آزمونی موفقانه بدر آمدند که در برابر شان قرار داشت.

عملیات نیروهای خاص افغان در ولایت کندز ثابت ساخت که آنها می توانند فعالیت های مخالفان مسلح را خنثی سازند.

کارشناسان نظامی موفقیت در ولایت کندز را انعکاس عملکرد مسلکی نیروهای خاص افغان می دانند که توسط امریکایی ها و نظامیان بریتانیایی آموزش دیده اند و نقش آنها در خنثی ساختن فعالیت های شورشیان در سرتاسر افغانستان در حال افزایش است.

جاوید کوهستانی کارشناس نظامی افغان در صحبت با رادیو آزادی گفت، نیروهای خاص افغانستان در تصرف دوبارهء شهر کندز از نزد طالبان نقش کلیدی داشته اند.

کارشناسان نظامی می گویند، تعداد نیروهای خاص افغان به حدود 10 هزار تن می رسد و آنها با اسلحهء پیشرفته تجهیز شده، به امکانات و تسهیلات فوق العاده دسترسی داشته و نسبت به عساکر و پولیس های معمولی افغان، پول بیشتر برایشان پرداخته می شود.

اردو و پلیس ملی افغانستان هر کدام نیروهای خاص خودشان را دارند که به وظایف مهم به سرتاسر افغانستان اعزام می شوند.

در ماه جون سالجاری میلادی نیروهای خاص افغان ولسوالی ها متعدد را در ولایت بدخشان دوباره تصرف کردند که توسط طالبان اشغال شده بود.

در ماه اگست نیز نیروهای خاص افغان ولسوالی موسی قلعه را در ولایت هلمند از نزد طالبان پس گرفتند.

این نیرو های همچنان چندین حملهء انتحاری را در شهر کابل دفع کرده اند.

عتیق الله امر خیل کارشناس نظامی افغان می گویدT نیروهای خاص افغان بر علاوه سایر مسایل در بخش های ضد تروریزم و اجرای عملیات های شبانه نیز آموزش دیده اند.

موجودیت عساکر زن یک بخش مهم نیروهای خاص افغان را تشکیل می دهد که ازسال 2011 میلادی به اینسو در صفوف این نیروها استخدام شده اند و اکثراً آنها در عملیات های شبانه سهم داشته و مسوولیت تخلیهء اطفال و تلاشی خانم ها در جریان این عملیات ها به عهدهء آنهاست.

کارشناسان نظامی پیش بینی می کنند، در حالیکه نیروهای بین المللی در افغانستان کاهش می یابد، نقش نیروهای خاص افغان خیلی مهم و در حال افزایش خواهد بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG