لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۵

عفو بین الملل: طالبان در کندز جنایات مختلف را مرتکب شده اند


کشتار مردم ملکی، تجاوز جنسی بالای زنان و چپاول دارایی های عامه در فهرست جنایاتی جا دارند که به اساس یک گزارش سازمان عفو بین الملی شورشیان طالب در شهر کندز مرتکب شده اند.

حوریه مصدق محقق سازمان عفو بین المللی در امور افغانستان که از تهیه کننده های این گزارش است میگوید نه تنها طالبان بلکه افرد مسلح دیگر نیز درین جنایات نقش داشتند:

" نه تنها خود گروه طالبان بلکه یک تعدادی از اوباش ها و ارازل که در ولایت موجود بودند و سلاح داشتند نیز به چور و چپاول اموال منازل، به تجاوز و بعضی از اعمال دیگر پرداختند که طالبان نه تنها جلوگیری نکردند بلکه خودشان نیز دست به چنین اعمال زدند. بعد ازینکه آنها به تعدادی از ساختمانهای دولتی از جمله امنیت ملی حمله کردند اسناد و مدارکی را به دست آوردند که به اساس آن جستجوی خانه به خانه را شروع کردند، قتل های غیر قانونی کردند و محاکمه های صحرایی کردند. ما گزارش های از تجاوزات جنسی در دست داریم. مخصوصاً در حملهء که بالای شفاخانهء زایشگاه ولایت کندز شد در آن دو نرس قابله کشته شدند که یکی آنها مورد تجاوز قرار گرفته بود. "

گزارش سازمان عفو بین المللی به اساس گفتگو های مستقیم با شاهدان عینی، قربانیان و فعالان جامعهء مدنی در شهر کندز تهییه شده است.

حوریه مصدق به رادیو آزادی گفت که عفو بین المللی اسناد تصویری ازین جنایات را هم در اختیار دارد:

" با بعضی از مدافعین حقوق بشر، بعضی از مردم و شاهدان عینی که در داخل کندز همین لحظه حضور دارند همراه با آنها این گزارش را به دست آوردیم. و همچنان آنها بعضی از تصاویر، بعضی از ویدیو کلیپ ها و چیزهای دیگر را به ما فرستاده اند از حادثهء کندز که نزد ما موجود است و البته ناگفته نماند که بعضی از حوادثی را که در این گزارش ذکر کرده ایم توسط منابع مختلف و اشخاص مختلف هم بررسی کرده ایم تا حصت آن برای ما معلوم شود قبل ازینکه آنرا به نشر برسانیم. "

در این حال گروه طالبان با نشر یک اعلامیه این گزارش سازمان عفو بین الملل را رد کرده و آن را عاری از حقیقت خوانده است.

اما حکومت افغانستان نیز با نشر یک خبرنامه به همین گزارش عفو بین المللی اشاره کرده و تائید می کند که شورشیان طالب در کندز مرتکب جرایم جنگی شده اند.

در اعلامیهء که از سوی دفتر رییس جمهور افغانستان نشر شد آمده است که طالبان بر نوامیس و عزت مردم تجاور کردند. به غارت اموال مردم و دارایی های دولتی دست زدند و شماری از ساختمانهای دولتی را آتش زدند.

درین اعلامیه تعهد شده که دولت افغانستان عاملین این جنایات را مجازات خواهد کرد.

دفتر رییس جمهور می گوید، محمد اشرف غنی کمیسیون ملکی را موظف کرده تا خسارات و جنایاتی را که طالبان در کندز مرتکب شده اند بر رسی کند.

طالبان روز دوشنبه شهر کندز را تصرف کردند. حکومت افغانستان میگوید، این شهر را دوباره از چنگ طالبان بیرون کرده اما رساه ها از ادامهء درگیری مسلحانه در کندز خبر میدهند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که در نقاط مختلف شهر صدای تیر اندازی به گوش میرسد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله به فرانس پرس گفته است که کندز در کنترول نیروهای دولتی است اما تصفیهء کامل شهر به زمان نیاز دارد زیرا طالبان در خانه های مردم سنگر گرفته اند.

همزمان با این منابع در داخل کندز به رادیو آزادی گفته اند که باشنده های شهر از کمبود غذا، ادویه و دیگر مواد اولیه رنج میبرند.

XS
SM
MD
LG