لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

باشنده های قندز میگویند با وضعیت رقت باری روبرو اند


درگیری ها میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان مسلح در شهر قندز هنوز ادامه دارد و تعدادی باشنده های این شهر می گویند، در میان این درگیری ها گیر مانده اند.

آنان به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفتند با کمبود جدی مواد خوراکی و ادویه روبرو اند.

این باشنده های قندز می گویند اگر وضعیت به این شکل ادامه یابد تا چند روز دیگر فاجعه انسانی رخ خواهد داد:

" وضعیت قندز بسیار خراب است،آب قطع شده،برق نیست، جنگ تا هنوز در نقاط مختلف شهر جریان دارد،دکان ها بسته اند مردم به خدمات دسترسی ندارند،مواد خوراکی یافت نمی شود،گاز نیست مشکلات بیحد زیاد است اگر وضعیت همینگونه ادامه یابد و دولت به مشکلات رسیده گی نکند،فاجعه انسانی رخ خواهد داد. "

" وضعیت فوق العاده خراب است فاجعه انسانی رخ داده، کسی از خانه بیرون برآمده نمی تواند،نزدیک به نود درصد مردم قندز آواره شده اند،هیچ نیروهای امنیتی در شهر دیده نمی شوند چهار طرف شهر را طالبان گرفته اند. "

این باشنده های شهر قندز در حالی از موجودیت مشکلات و بی ثباتی در قندز حرف میزنند که کمیته جهانی صلیب سرخ از وضعیت نامناسب باشنده های قندز ابرازنگرانی کرده است.

قبل از این یونوما یا دفتر هیئت سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که به اساس معلومات ابتدایی در درگیری های اخیر در شهر قندز بیش از صد فرد ملکی کشته و زخمی شده اند.

شهر قندز روز دوشنبه به تصرف طالبان در آمد،اما بامداد روز پنجشنبه وزارت دفاع افغانستان گفت این شهر را تحت کنترول در آورده است.

در این حال وزارت دفاع افغانستان میگوید عملیات تصفیوی در شهر قندز جریان دارد.

افضل امان رئیس اوپراسیون این وزارت روز جمعه به رادیو آزادی گفت ثبات کلی هنوز در این شهر تامین نشده اما تلاش ها به این هدف جریان دارند:

" بخش اعظم شهر قندز در حال حاضر تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد،هنوز هم تحرکات دشمن در آنجا وجود دارد،به حدی که مردم افغانستان و باشنده های قندز توقع دارند ثبات کلی در آنجا تامین نیست، اما عملیات تصفیوی ما در آن ساحات ادامه دارد،تلاش داریم تا بزودترین فرصت نه تنها راه ها را باز کنیم بلکه فضای امن و مناسب را برای مردم قندز ایجاد بکنیم. "

شماری از باشنده های ولایت قندز میگویند، اگر حکومت برای سرکوب مخالفان مسلح در این ولایت از جدیت کامل کار نگیرد، دیری نخواهد گذشت که ولایت های همجوار قندز نیز شاهد فعالیت های بیشتر مخالفان مسلح خواهد بود.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG