لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

ایران تعداد تلفات زایرین این کشور را در مراسم حج 464 تن اعلان کرد


به تاریخ بیست و چهارم سپتامبر سالجاری میلادی در اثر ازدحام در جریان ادای مراسم حج تعدادی از زایرین مسلمان از کشورهای مختلف جهان کشته شدند که اکثریت قربانیان این حادثه زایرین ایرانی بودند.

روز پنجشنبه سایت انترنی تلویزیون ملی ایران تعداد قربانیان ایرانی این حادثه را 464 تن اعلان کرد. به نوشته آژانس خبری فرانس پرس تا هنوز معلوم نیست که این رقم اعلان شده توسط تلویزیون دولتی ایران بالای تعدادی مجموعی قربانیان چی تاثیر خواهد کرد.

وزارت صحت عربستان سعودی اعلان کرده است که 769 زایر در اثر رویداد 24 سپتامبر در حومهء شهر مکه کشته و 934 تن دیگر زخمی شده اند.

رسانه های رسمی عربستان تا هنوز در مورد رقم تازهء نشر شدهء تلفات ایرانی ها در منطقهء "منی" در نزدیک شهر مکه تبصره نکرده اند.

روز چهارشنبه آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران در مورد تدابیر شدیدی به عربستان سعودی هوشدار داد که در صورت عدم بازگردانیدن بیدرنگ اجساد قربانیان ایرانی به کشور شان، اتخاذ خواهد شد.

آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران از طریق تلویزیون دولتی این کشور به قوماندان نظامی شمال این کشور گفته است:
"تا اکنون جمهوری اسلامی ایران از خود خویشتنداری، مراعات و نجابت اسلامی و احترام به جهان اسلام را نشان داده است، اما آنها باید بدانند که که ایران نسبت به بسیاری ها دست بلندتر و امکانات بیشتر دارد."

تعدادی از ایرانی ها روزانه تظاهرات را در برابر سفارت عربستان سعودی در تهران براه انداخته اند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز در جریان سخنرانی اش در اسامبلهء عمومی سازمان ملل متحد مقامات عربستان سعودی را در وقوع این رویداد متهم ساخته، خواستار تحقیقات همه جانبه در مورد آن شد.

اندونیزیا، هندوستان و پاکستان می گویند دیپلومات های آنها حدود 1100 عکس های اجساد زایرین را دریافت کرده اند و تعداد قربانیان بیشتر از آنچه است که مقامات عربستان سعودی آن را اعلان کرده اند.

اتهامات در مورد مدیریت نادرست مراسم حج، هسته مرکزی خانوادهء شاهی عربستان را با شاه سلمان که لقب "خادم حرمین شریفین" را دارد، مورد هدف قرار می دهد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:01 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG