لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۷

نیروهای مشترک افغان و خارجی در عملیات قندز سهم دارند


نیروهای خاص خارجی در جنگ قوای پیاده افغان در قندز بر علیه طالبان سهم گرفته اند.

قبل از این، نیروهای هوایی مواضع طالبان را از دور مورد هدف قرار می دادند، اما بعد از خروج نیروهای محارب خارجی از افغانستان برای اولین بار است که نیروهای پیادهء بین المللی و جنگجویان طالبان در قندز بر مواضع یکدیگر به تبادله آتش می پردازند.

یک عسکر افغان که نخواست از وی نام گرفته شود، از جبهه جنگ قندز به رادیو آزادی گفت، که آنها امیدوار اند که در زمانی کوتاه شهر را از وجود مخالفین تصفیه کنند:

" نیروهای مرین خارجی یکجا با ما اند. نیروهای ما برای تصفیه شهر عملیات را آغاز کرده اند، انشا الله تا یک ساعت دیگر امنیت قندز خوب می شود. "

خبر گزاری رویترز گزارش می دهد که راه و سرک های که به مرکز شهر منتهی می شوند، از طرف طالبان ماین گذاری شده و رویترز از قول عده از مردمان عادی شهر می نویسد که می گویند، طالبان در مسیر راه ها کانتینر گذاشته اند تا جلو رفت و آمد وسایط زرهدار را بگیرند.

همزمان با این جنرال افضل امان رییس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، روحیه طالبان خیلی ضعیف شده است:

" به واقعیت که دشمن بی روحیه و بی مورال بوده و ما هم نسبت به هر وقت دیگر آمادگی خود را داریم. تحرکات دشمن در آن ساحات بسیار ضعیف است. امیدوار هستیم که وضعیت در قندز هرچه زود تر تغییر کند. "

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان قبل از آغاز عملیات برای تصفیه و بازپس گیری شهرقندز، از طریق ویدیو کنفرانس با جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز نیروهای مسلح افغانستان و قوماندان قوای پیاده در قندز و تورن جنرال عبدالحمید قوماندان قول اردو 209 شاهین گفتگو کرده تاکید کرد که در جریان بازپس گیری و تصفیه شهر قندز به مصونیت جان مردمان ملکی توجه کنند.

طالبان پس از سقوط در سال 2001 میلادی، برای اولین بار است که مرکز یک ولایت را تصرف می کنند.

در سه روز که گذشت، شماری از باشنده ها در نزدیکی میدان هوایی به خاطر وضعیت امنیتی منازل شان را ترک کرده، به سوی خان آباد در فرار اند، عدهء دیگر از آنها از راه چهار دره گذشته راهی ولایت بلخ شده اند و تعدادی هم به ولایت همجوار تخار فرار کرده اند.

دوکان های شهر مسدود اند، برق نیست، روشنی نیست و مواد خوراکه به ندرت پیدا می شود.

XS
SM
MD
LG