لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

ولسی جرگه مقامات ارشد امنیتی را بخاطر سقوط قندز، استجواب کرد


از حکمروایی طالبان مسلح بر شهر قندز، شهر کلیدی شمال افغانستان سه شبانه روز می گذرد، این گروه زنده گی را بر قندزی ها دشوارتر ساخته است.

این وضعیت قندز باعث عدز خواهی مقام های ارشد امنیتی افغان شد:

" از اینکه ما نتوانستیم از فاجعه قندز جلوگیری کنیم. از مردم افغانستان و قندز معذرت میخواهیم. "

رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی افغانستان بود که از مردم قندز عذر خواهی نمود.

مقام های ارشد امنیتی افغان جهت ارایه پاسخ در خصوص چگونگی سقوط شهر قندز به ولسی جرگه فرا خوانده شده بودند.

رحمت الله نبیل رییس امنیت ملی گفت قرار بود چندین ماه قبل در قندز عملیات انجام شود اما این عملیات بنابر برخی دلایل انجام نشد:

" در حمل 1394 پیشنهاد عملیات شد و تاکید رییس جمهور هم روی همین عملیات بود که در 27 نقطه عملیات شود. متاسفانه بنابر برخی دلایل معطل قرار داده شد. "

پس از همین سخنان آقای نبیل، نماینده های مردم در ولسی جرگه خواهان روشن شدن دلایل اجرا نشدن این عملیات شدند و این مساله سبب شد تا جلسه سری اعلام و بقیه حرف ها در عقب در های بسته صورت گرفت.

در جلسه استجوابیه روز چهارشنبه ولسی جرگه وزیر داخله، سرپرست وزارت دفاع، مشاور امنیت ملی و رییس امنیت ملی و ارگان های محلی بخاطر وضاحت در مورد سقوط شهر قندز به این جرگه فراخوانده شده بودند.

شهر قندز پس از چاشت روز دوشنبه در تصرف طالبان مسلح قرار گرفت.

فردای آن، نیرو های افغان عملیات وسیع را جهت بازپسگیری شهر قندز راه اندازی نمودند و به گفته مقام های محلی قندز این عملیات اکنون هم جریان دارد اما پیشرفت خاص نداشته است.

وضعیت بد شهر قندز برخی نماینده های این ولایت در ولسی جرگه را به گریه انداخته و آنها خواهان اقدام عاجل حکومت بخاطر نجات این شهر اند.

فاطمه عزیز یکی از این نماینده ها:

" ما اقدام عاجل بخاطر نجات قندز میخواهیم ما نمی خواهیم این حرف های دروغ را بشنویم که میگویند ما قواه روان میکینم. 72 ساعت است مردم ما نان و آب ندارند اگر پارلمان قوت دارد ماده 69 را تطبیق کند و هر دو رهبر را سبکدوش کند. "

اما پرسش اینجاست که مقام های ارشد امنیتی در عقب دروازه های بسته ولسی جرگه چی گفتند.

بشیر احمد ته ینج یک عضو ولسی جرگه میگوید که مقام های امنیتی به کدام موارد اشاره کردند:

" رییس امنیت ملی خواستند کسانیکه غفلت کردند و فاجعه در قندز آمده است و سبب آن شده اند باید مجازات شوند. وزیر داخله گفت که ما به دلیل اینکه روز عید بود طالبان حمله کرده بودند و تا ظهر همان روز مقاومت ما خوب بود و بعد یک اندازه بی نظمی در سوق اداره ما به وجود آمد. "

شهر قندز در حالی در کنترول طالبان مسلح قرار دارد که ولسوالی خاک سفید فراه تازه در تصرف این گروه قرار گرفته و در حال حاضر در ولایت فراه، تخار و ننگرهار جنگ جریان دارد.

مردم از وضعیت موجود در ولایات سخت نگران اند و می گویند که آنان هراس دارند که با سرنوشت مردم قندز روبرو نشوند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG