لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۰

نیرو های زمینی ناتو به قندز رسیده اند


ناتو تائید کرده است که نیرو های زمینی شان در قندز در حمایت نیرو های امنیتی افغان قرار دارند.

سخنگوی این نیرو ها در صحبت با رادیو آزادی همچنان تائید کرد که در جریان دو روز سه حمله هوایی از سوی نیرو های امریکایی علیه مواضع شورشیان در قندز صورت گرفته است.

قندز شب خیلی سخت را پشت سر گذاشت و تیر اندازی و جنگ در جریان شب ادامه داشت.

کنترول بخش اعظم شهر تا هنوز در دست طالبان مسلح است و ورود نیرو های کمکی افغان به آنجا با موانعی به همراه شده است.

حالا ناتو تائید میکند که نیرو هایش در کنار سربازان افغان در میدان هوایی قندز حضور دارند.

پیش از این گفته شده بود که تنها قوای هوایی امریکا حملاتی را برای بازپس گیری شهر قندز و در حمایت از نیرو های امنیتی افغان انجام داده اند.

ران پلستیک یک عضو دفتر مطبوعاتی ناتو امروز به رادیو آزادی گفت: شماری از نیرو های بین المللی در قندز حضور دارند و مشغول مشوره دهی به نیرو های امنیتی افغان استند:

" نیرو های امریکایی دو حمله هوایی را روز بیست و نهم سپتمبر انجام دادند. حمله اولی ساعت نه و پانزده دقیقه صبح در نزدیکی شهر قندز رخ داد و حمله دومی ساعت یازده و نیم شب در نزدیکی میدان هوایی قندز صورت گرفت.

قوای هوایی امریکا همچنان ساعت یک نیمه دیشب سی ام سپتمبر، حمله هوایی را در نزدیکی میدان هوایی قندز انجام دادند. تمامی سه حمله بخاطر حفاظت از نیرو های بین المللی صورت گرفته است. بنابر دلایل امنیتی نمیتوانم شمار نیرو های ائتلاف در قندز را افشا کنم. "

این مقام ناتو همچنان در باره ارقام تلفاتی که در جریان حملات هوایی به شورشیان وارد شده باشد، جزئیات نداد.

بخش های از شهر قندز روز دوشنبه در یک حمله تهاجمی گروه طالبان سقوط کرد و کنترول طالبان بر این شهر از سه روز هم بیشتر شده است.

گفته میشود که جنگ سخت شماری زیادی از باشنده های شهر قندز را مجبور ساخته تا خانه هایشان را ترک کنند.

آنها به تخار و بغلان رو آورده اند تا جان شان از جنگ ها مصون باشد.

یکی از این باشنده های شهر قندز، قادر خان است که با خانواده اش این شهر را ترک کرده است:

" قندز در آتش جنگ می سوزد. دولت مرکزی هم توجه چندانی نکرده است. در این اواخر وضعیت خیلی ناگوار شده و مردم خیلی به ستوه آمده اند. هزاران خانواده با پریشانی و بیچاره گی، جای ندارند، سرپناه ندارند، در دشت ها و چمن ها بسر میبرند. "

پیش از این کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل متحد، وضعیت غیرنظامیان در شهر قندز را نگران کننده خوانده بود.

این نهاد میگوید: گزارش های را دریافت کرده که پس از حمله طالبان مسلح بر شهر قندز، حد اقل 110 غیرنظامی در این شهر کشته شده اند.

زید رعد الحسین کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمامی جوانب درگیر در جنگ قندز خواسته تا به حفاظت و مصونیت غیرنظامیان توجه جدی کنند.

تا حالا اطلاعاتی کمی به دست آمده که وضعیت واقعی در شهر قندز چیست، باشنده های این شهر چی میکشند و به چی تعداد از آنها تلفات و خساره وارد شده است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG