لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۸

آلمان گزینه ماندن در افغانستان را پس از 2016 بررسی میکند


وزیر دفاع آلمان میگوید: کشورش حاضر است تا گزینه به تعویق انداختن خروج کامل نیرو هایش را از افغانستان را بررسی کند.

اورزولا وون دیر لیین روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: خیلی مهم است تا وضعیت فعلی افغانستان تحلیل و تجزیه شود و سپس از آن نتیجه گیری صورت گیرد.

اظهارات وزیر دفاع آلمان در حالی صورت می گیرد که طالبان برای نخستین بار یک شهر بزرگ را پس از سقوط رژیم شان در افغانستان اشغال کردند و پیش از این نیرو های آلمانی در آنجا، یعنی قندز حضور گسترده داشتند.

وضعیت امنیتی قندز و تهاجم و تصرف بخش های این شهر از سوی طالبان مسلح، نگرانی بزرگ برلین را بر انگیخته است.

آلمان برای حدود سیزده سال در قندز حضور داشت و برای امنیت و بازسازی این ولایت صد ها میلیون دالر مصرف کرد.

حالا وزیر دفاع آلمان میگوید: کشورش حاضر است تا گزینه به تعویق انداختن خروج نیرو هایش از افغانستان را پس از سال 2016 میلادی بررسی کند.

اورزولا وون دیر لیین Ursula von der Leyen به روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: در حال حاضر خیلی ضروری است تا وضعیت فعلی امنیتی افغانستان با دقت بررسی شود.

به گفته او پس از تحلیل و تجزیه، آلمان میتواند در مورد حضورش تصمیم میگیرد، نه بر اساس جدول زمانی که در گذشته تعین شده است.

وزیر دفاع آلمان، وضعیت فعلی قندز را نگران کننده خواند و گفت: تجربه چند روز گذشته، باید تصمیم ناتو را در مورد افغانستان که قرار است در خزان امسال گرفته شود، نشان دهد.

با آنکه ناتو بخش اعظم از نیرو هایش را از افغانستان بیرون کرده اما شماری از نیرو های بین المللی برای آموزش دهی به نیرو های افغان در اینکشور مستقر اند.

در میان آنها 850 تن هم نظامیان آلمان هستند که در چهارچوب ماموریت حمایت قاطع در افغانستان حضور دارند.

خبرگزاری دی پی آی آلمان گزارش میدهد: نیرو های آلمانی برای نخستین بار پس از جنگ دوم جهانی در یک ماموریت جنگی شرکت کردند و پایگاه شان شمال افغانستان و ولایت قندز بود.

یک زمان آلمان پنج هزار نظامی در افغانستان داشت و به گفته خبرگزاری، نیرو های آلمانی توانستند برخی جاده ها را بسازند و یا بازسازی کنند و همچنان خدمات صحی و برق را به ولایت قندز برسانند.

اما دی پی آی به این نکته توجه کرده که در جریان چهارده سال گذشته و پس از سقوط رژیم طالبان، قندز با بدترین وضعیت امنیتی روبرو است.

به نوشته خبرگزاری، حالا نیرو های آلمانی برای قندز به جز از مشوره دهی به نیرو های افغان کاری دیگری کرده نمیتوانند زیرا پارلمان آلمان به نظامیان اینکشور اجازه نمیدهد تا دوباره وارد جنگی شوند که رهبری آن سال گذشته به نیرو های افغان سپرده شده بود.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG