لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

حقوق بشر از وضعیت غیرنظامیان در قندز نگران است


کمیشنر حقوق بشر سازمان ملل متحد از وضعیت بشری در شهر قندز شدیداً ابراز نگرانی کرده است.

زید رعد الحسین دیروز گفت که از وضعیت پیش آمده در قندز شدیداً نگران است، بناً از تمامی جوانب جنگ میخواهد تا به حفاظت و مصونیت جان غیرنظامیان توجه جدی کنند.

آقای حسین افزود: باشنده های قندز از ماه ها به اینسو با خطر روبرو بودند اما این بار با تهدید بزرگ مواجه شده اند که شاید جنگ شدت یابد.

به گفته وی، هر دو جانب جنگ باید تعهد شانرا به قوانین و اصول حقوق بشر بین المللی در نظر داشته باشند و برای جلوگیری از رسیدن صدمه به غیرنظامیان تلاش ممکن کنند.

راوینا شامداسانی یک سخنگوی کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیف به رادیو آزادی گفت: گزارش های نگران کننده را از وضعیت قندز به دست آورده اند که تهدید های جدی متوجه جان غیرنظامیان است:

" ما خیلی نگرانی داریم که مردم در قندز در خطر بزرگ هستند و نشانه های وجود دارند که شاید خشونت با غیرنظامیان در این شهر شدت یابد. ما از تمامی جوانب میخواهیم تا به مسوولیت شان در قبال قوانین بین المللی حقوق بشری توجه داشته باشند و مردم را مصئون نگهدارند. "

این سخنگوی کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنان افزود که گزارش های نگران کننده و ضد و نقیض در مورد تلفات غیرنظامیان و همچنان وضعیت بد بشری در قندز، برای آنها رسیده است.

او براساس گزارش های در یافت شده این اداره میگوید: پس از حمله طالبان مسلح بر شهر قندز، حد اقل 110 غیرنظامی کشته شده اند و در مورد تعداد زخمی ها تا حالا مشغول بررسی اند.

به گفته خانم شامداسانی، حدود 64 در صد تلفات در نتیجه عملیات نیرو های افغان به غیرنظامیان وارد شده است:

" چیزیکه برای ما خیلی نگرانی ایجاد کرده، همین است که غیرنظامیان در جنگ حکومت و طالبان گیر مانده اند، بناً از هر دو جانب میخواهیم تا به غیرنظامیان آسیب نرسانند. "

به گفته این سخنگوی کمیشنری حقوق بشر سازمان ملل متحد، طالبان با ورود به شهر قندز، به شفاخانه ملکی، دفتر حوزه یی سازمان ملل متحد و چند ساختمان دیگر غیرنظامی داخل شدند و حالا بر رفت و آمد مردم پابندی وضع کرده اند.

وی می افزاید: آنها از فرار هفت صد زندانی از زندان قندز هم در کنار سایر موارد نگران استند.

در این میان سازمان عفو بین الملل میگوید: طالبان مسلح زنده گی مردم را در شهر قندز با خطر بزرگ روبرو ساخته اند.

این سازمان در اعلامیه اخیرش گفته که طالبان وارد خانه های مردم شده و تلاشی خانه به خانه را بخاطر پیدا کردن مامورین حکومتی و نیرو های امنیتی آغاز کرده اند.

دیوید گریفیتس مسوول بخش آسیا در سازمان عفو بین الملل در این اعلامیه همچنان افزوده است: جنگجویان طالبان در شهر قندز در خانه های مردم پنهان شده اند و باشنده های غیرنظامی این شهر، زیر بار شدید این جنگ قرار گرفته اند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG