لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

عملیات برای بازپس گیری شهر قندز وارد سومین روزش شد


مقامات افغان میگویند: پیشروی های آنها برای باز پس گیری مناطق از دست رفته در شهر قندز ادامه دارد.

به گفته قوماندان امنیه ولایت قندز، به زودی تمامی شهر از وجود شورشیان طالبان پاکسازی خواهد شد.

گفته میشود که جنگ برای سومین شب پیهم در قندز ادامه داشته است.

از هفتاد و دو ساعت هم بیشتر شد که طالبان شورشی وارد شهر قندز شده اند.

جنگ در بخش های مختلف این شهر ادامه داشته و نیرو های امنیتی افغان برای باز پس گیری قندز، عملیات گسترده را آغاز کرده اند.

قوای هوایی امریکا در این عملیات از نیرو های افغان حمایت میکند و به گفته مقامات برخی از بخش های شهر قندز دوباره از سوی نظامیان افغان تصرف شده است.

قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه ولایت قندز عصر سه شنبه به خبرنگاران گفت که چندین منطقه از وجود شورشیان تصفیه شده و بیش از هشتاد شورشی به شمول چند خارجی تا حالا در عملیات در این ولایت کشته شده اند:

" از طریق هوا بالای شان بمباران صورت گرفت. هشتاد و سه نفر تلفات داشتند که در میان کشته شده ها، سه تن شان عرب بودند. پانزده عراده رینجر را که از جا های مختلف گرفته بودند، در چهاردره در نتیجه حمله هوایی حریق شد.

یک عراده تانک را هم که گرفته بودند از طریق هوا هدف قرار گرفت. در حال حاضر تمام ساحه زیر کنترول است، پیشروی قطعات نیرو های امنیتی ادامه دارد. مطمین باشید که عنقریب تمام ساحات پاکسازی میشود. "

اما طالبان مسلح وارد شدن تلفات سنگین به افراد این گروه را در قندز رد کرده اند.

چیزی که تا حالا برخی مشکلات را ایجاد کرده، موانع در رسیدن نیرو های کمکی به قندز است زیرا شاهراه بغلان – قندز باز نیست.

از رفتار نا مناسب و خشونت آمیز طالبان شورشی پس از ورود شان در قندز هم سخن گفته میشود.

عبدالودود پیمان یک نماینده ولایت قندز در ولسی جرگه میگوید: طالبان شورشی، دکان ها و زرگری ها را در این شهر چور و چپاول کرده اند.

امر الله صالح رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان هم این گفته های آقای پیمان را تائید میکند و میگوید: طالبان با یک برنامه از پیش طرح ریزی شده در قندز جابجا شدند:

" با جنگ های که طالبان بخاطر پراکنده ساختن نیرو در شمال کشور انجام دادند، متوجه شدند که حضور اردو در قندز کم است، پولیس نظم عامه کم است و منتظر بودند که روز های عید فرا برسد و در روز های عید، آنها با توسل به عملیات غافلگیرانه، که نوعی از عملیات است، افراد خود را در قندز جابجا کردند و در نتیجه با کمترین مقاومت بخاطر وارد شدن به قندز مواجه شدند. "

با آنکه برخی از ساختمان های دولتی در قندز دوباره از سوی نیرو های امنیتی افغان تصرف شده اما گفته می شود که طالبان تلاش دارند تا به میدان هوایی این شهر دست یابند.

حملات تهاجمی گروه طالبان صبح دوشنبه از چندین استقامت بر شهر قندز آغاز شد و آنها در چند ساعت محدود توانستند بخش های از این شهر را تصرف کنند.

آنها همچنان دروازه های زندان قندز را در هم شکستند و در نتیجه صد ها زندانی که اضافه از صد تن شان وابسته گان طالبان بودند، از زندان گریختند.

حالا معلوم نیست که چی تعداد از این زندانیان فراری دوباره سلاح برداشته اند و علیه نیرو های که آنها را گرفتار بودند، به جنگ ادامه میدهند؟

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG