لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۹

افضلی: امتیاز افغانستان در بخش شفافیت بودجه، کاهش یافته است


در حالیکه سطح اوسط امتیازهای بین المللی شفافیت بودیجه یی 45 امتیاز می باشد، دیدبان شفافیت افغانستان می گوید که بودجه مالی سال گذشته این کشور چهل دو امتیاز را از آن خود کرده که نسبت به سال قبلی کاهش یافته است.

یافته های بررسی این اداره نشان می دهد که عدم نهادینه سازی شفافیت و اشتراک مردم در حساب دهی دلیل اساسی این کاهش می باشد.

سید اکرام افضلی رییس اجرائیوی دیده بان شفافیت افغانستان روز سه شنبه در نشست خبری در کابل گفت، حکومت دست آوردهایش را در بخش شفافیت بودجه مالی از دست داده است:

" با تاسف باید بگویم که حکومت افغانستان دست آوردهای را که در بخش شفافیت بودجه داشته اند آنرا نگهداری نتوانسته سال گذشته و متاسفانه که امتیاز افغانستان در مورد شفافیت بودجه از پنجاو نو به چهل و دو کاهش یافته است. "

خواستیم نظر وزارت مالیه را نیز در این خصوص داشته باشیم، اما آنان حاضر به صحبت در این مورد نشدند.

این در حالیست که افغانستان در سال 2012 میلادی پنجا و نو امتیاز را در شفافیت بودجه مالی بدست آورده بود.

در حالیکه افغانستان به سطح جهان بلند ترین امتیاز در راستای اشتراک مردم در نظارت بودجه مالی را در سال گذشته بدست آورده، اما به دلیل ضعف بودیجه یی و نبود اسناد کافی این امتیاز کافی نمی باشد.

بر اساس این بررسی این اداره می گوید که به دلیل اینکه بخش تحقیقی، افراد مسلکی و حتی قانون مشخص برای نظارت بودجه مالی در افغانستان وجود ندارد، بررسی وسط سال گدشته در افغانستان نه تولید و نه هم نشر شده است.

آنان همچنان می گویند که شماری از اعضای ولسی جرگه برای تامین منافع شخصی و یا منطقوی شان در بودجه مالی مداخله می کنند که این به نفع کشور و ملت نمی باشد.

سمیر الله پوپلزی افسر داد خواهی دیده بان شفافیت افغانستان می گوید که نیاز است تا مردم و فعالان جامعه مدنی در کنار اعضای شواری ملی بودجه سالانه را نظارت کند:

" نیاز به این است که حکومت افغانستان بعضی میکانیزم های استندرد را ایجاد کند، یعنی یکی از آن میکانیزم ها میتواند حسابدهی اجتماعی باشد، اینکه بودجه به چه شکل تخصیص داده می شود، به چه شکل اجرا می شود و دست آوردها چه است باید شفاف باشد و حکومت پاسخگوی باشد. "

دیده بان شفافیت افغانستان از حکومت می خواهد تا تمامی اسناد بودجه سالانه را که شامل سند پیشنهاد، مسوده، قانون بودجه، بودجه ملت، گزارش جریان سال، بررسی وسط سال، گزارش اخیر سال و گزارش قطعه را تولید و به دسترس مردم قراردهد.

هرچند به گفته دیده بان شفافیت افغانستان شفافیت بودجه به سطح بین المللی یک چالش بزرگ است، اما حکومت افغانستان باید تلاش کند تا شفافیت را در بودجه مالی این کشور افزایش دهد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG