لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

"برنامه های نا تکمیل شده داکتر نجیب الله باید تکمیل گردد"


با آنکه مشکلات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و برخی مشکلات دیگر درافغانستان نگرانی های مردم را بر انگیخته است طرفداران داکتر نجیب الله احمدزی رییس جمهور اسبق افغانستان برای حل این مشکلات تکمیل شدن برنامه های ناتمام داکتر نجیب الله را موثر عنوان می کنند.

این افراد که روز سه شنبه در مراسم نزدهمین سالگرد کشته شدن داکتر نجیب الله در کابل گرد هم آمده بودند گفتند که باید روی پروسه مصالحه ملی کار صورت گیرد.

آنان تاکید نموده گفتند که بخاطر موفق شدن پروسه مصالحه ملی و برنامه های نا تکمیل داکتر نجیب الله باید اپوزسیون قوی علیه حکومت کنونی ایجاد گردد.

یار محمد تره کی رییس بنیاد تره کی، افغانستان را مواجه با خلای سیاسی عنوان نموده گفت که مشکلات دراز مدت این کشور چیزی است که داکتر نجیب پیش بینی نموده بود:

" سازمان های دیموکراتیک در این روز ها ممکن فرصت بزرگ را از دست بدهد. افکار جهادی تنظیمات ایدیولوژیک در افغانستان ناکام شده است در افغانستان یک خلای بزرگ سیاسی به میان آمده است این خلا را اگر سازمان های دیموکراتیک، احزاب و سازمان های جوانان پر نسازند کسانی دیگری پر خواهد کرد. "

داکتر نجیب الله رییس جمهور اسبق افغانستان به تاریخ 5 ماه میزان سال 1375 که در دفتر نماینده گی ملل متحد در کابل به سر می برد با برادرش شاه پور احمدزی از سوی طالبان مسلح در نزدیکی آرگ کشته و سپس به دار آویخته شد.

در حالیکه طالبان مسلح ظاهراً مسوولیت کشتن داکتر نجیب را به عهده گرفتند اما اعضای حزب وطن و برخی کارشناسان تاکید دارند که استخبارات پاکستان، وی را به جرم وطن دوستی از بین برد.

حامیان داکتر نجیب الله و برخی از مردم انتقاد دارند که حکومت افغانستان نه اینکه پرسان مرگ وی را نکرده، بلکی برای ثبات و پیشرفت کشور برنامه های نا تمام وی را نیز تکمیل نکردند.

ظهور رزم جو یکی از دوستان داکتر نجیب الله در مورد می گوید:

" ما باید آنچه را که نتوانستیم انجام دهیم باید انجام بدهیم خوشبختانه یا متاسفانه بگویم بعد از رهبری و حزب ما و دولت ما کسی نیامد که آنچه را ما انجام داده بودیم و تکمیل نشده بود به انجام رساند. برعکس همه چیز را از میان بردند و امروز هم از میان میبرند پس تعهد ما ادامه راه شهدا و بزرگان ماست. "

از نزدهمین سال روز کشته شدن داکتر نجیب الله رییس جمهور اسبق افغانستان در حالی یاد بود می شود که اکثر مردم هنوز هم از شعار ها و قربانی های وی کار گرفته و خواهان تکمیل شدن خدمات وی استند.

سازمان دیموکراتیک جوانان افغان تاکید دارند که حکومت باید از ساز مان ملل بخواهد تا در مورد چگونگی مرگ داکتر نجیب الله، بررسی نماید.

XS
SM
MD
LG