لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۴

عفو بین الملل: طرفین درگیر در افغانستان امنیت افراد ملکی را تضمین کنند


سازمان عفو بین المللی در اشاره به جنگ در قندز می گوید، هر دو جانب قوای دولت و جنگجویان طالبان، امنیت و مصونیت ملکی ها را تضمین کنند، هیچ غیرنظامی را مورد حمله قرار ندهند و اهداف ملکی از حملات شان مصون بمانند.

اولوف بلومکویست مسوول مطبوعاتی بخش امور کشورهای جنوب آسیای و پاسفیک سازمان عفو بین المللی دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت:

" این سازمان به طور مکرر اظهار نموده که طالبان به زنده گی مردم اهمیت نداده، غیرنظامیان را عمداً مورد حمله قرار می دهند. ما از طالبان می خواهیم که قوانین و مقررات بین المللی را رعایت کنند، یعنی بر غیرنظامیان حمله نکنند. "

سازمان عفو بین المللی این مطلب را در زمانی بیان می کند که جنگجویان طالبان دیروز بر شهر قندز حمله کرده، این شهر را تصرف نمودند.

سازمان عفو بین المللی در مورد گزارش های ابراز نگرانی کرد که گویا طالبان مسلح هنگام تصرف شهر قندز وارد شفاخانه ملکی این شهر شده اند.

مسوول مطبوعاتی سازمان عفو بین المللی در امور کشورهای جنوب آسیا و پاسفیک هشدار داد که بر اساس قوانین و مقررات بین المللی، شفاخانه ها باید از حملات نظامی مصون بمانند و داکتران، نرس ها و کارمندان صحی به خاطر کار شان مورد فشار و خشونت قرار نگیرند.

الوف بلومکوست می گوید، حمله بر اشخاص و افراد که بطور مستقیم در جنگ دخیل نیستند، جنایت جنگی پنداشته می شوند:

" قوانین بین المللی از این بیشتر وضاحت داده نمی توانند که حمله بر غیرنظامیان و تشدد عمدی علیه ملکی ها، جنایات جنگی بشمار می رود. "

این مقام سازمان عفو بین المللی می گوید، آنها گزارش های درد ناکی را از قندز بدست آورده اند و در مورد اینکه طالبان مسلح داخل شفاخانهء شهری قندز شده اند، معلومات ضد و نقیض به آنها رسیده است.

سازمان عفو بین المللی می گوید، حکومت افغانستان باید امنیت مردم را تامین کند. این سازمان بین المللی می افزاید، حکومت افغانستان در اکثر موارد نتوانسته، امنیت، فعالان حقوق زنان، مدافعان حقوق بشر و کارمندان زن در حکومت را تامین کند.

XS
SM
MD
LG