لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۲

مقامات افغان: بزودی قندز از چنگ طالبان مسلح، نجات داده می شود


حکومت افغانستان حملهء روز دوشنبه بر شهر قندز را یک حملهء تروریستی خوانده می گوید، در این حمله جنگجویان شبکه القاعده، جنبش اسلامی ازبکستان و دیگر گروه های مسلح خارجی، دست داشتند.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درستیز نیروهای مسلح افغانستان دیروز در کابل در یک نشست خبری گفت، حمله بر ولایت قندز را تنها جنگجویان طالبان در آن ولایت انجام نداده، بلکه تعداد از جنگجویان تندرو و افراطی گروه های مختلف خارجی، آنها را در این حمله، کمک کرده اند:

" اطمینان می دهیم، وضعیتی که پیش آمده قابل تحمل نیست و به زودترین فرصت کار می گردد تا این وضعیت تغییر داده شود و مردم ولایت قندز به زندگی آرام شان بر خواهند گشت. اما در تمام ولسوالی ها و ساحاتی کمربندی ولایت قندز هنوزهم نیروهای امنیتی شما کاملاً جابجا هستند که وظایف خاصی برای آنها سپرده شده اند. "

جنرال مراد اضافه کرد، در بالاحصار، خان آباد، رحمت آباد، گورتیپه، یرگنک، پل رحمت بای، قلعهء زال و میدان هوایی نیروهای امنیتی کافی موجود اند.

به گفتهء معاون لوی درستیز نیروهای مسلح افغانستان تدابیر امنیتی در اطراف شهر قندز اتخاذ شده و به زودی وضعیت در این شهر، تغییر خواهد کرد.

جنرال مراد علی مراد در ادامه صحبت خود گزارش های رد کرد که گویا پس از حمله، نیروها برای کمک به زمان معین آن نرسیده اند.

محمد ایوب سالنگی معین ارشد وزارت داخلهء افغانستان که در این کنفرانس خبری مشترک حضور داشت، در مورد این که چرا قوای به زمان معین آن عمل نکرده اند گفت، نیروهای امنیتی برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی مجبور شدند که به احتیاط عمل کنند و به همین دلیل نتوانستند که با دست باز علیه جنگجویان مسلح مخالف بجنگند.

آقای سالنگی گفت، حمله بر قندز از سوی تروریستان انجام شده، که خارجی ها آن را حمایت می کردند:

" یک قسمتی مشکلاتی، در ولایت قندز رخ داد که منجر به تغییر وضعیت در شهر شد. اهدافی را که در این ساحه پیشرو داریم، باید جدی تر دنبال کنیم. نیروهای امنیتی فعلاً در اطراف شهر قندز موجود هستند. چیزی که به ما بسیار ارزش دارد، جلوگیری از تلفاتی مردم ملکی ماست. "

مقامات افغان می گویند، جنگجویان مسلح طالبان پس از سقوط شهر، وارد طلا فروشی ها، دوکان ها ومنازل مردم شده به چور و چپاول پرداخته و در سرای ها و خانه های مسکونی، موضع گرفته اند.

مقامات ادارات امنیتی افغانستان در نشست خبری دیروز شان پذیرفتند که قبل از حمله مخالفین بر قندز معلومات ضد و نقیضی برای آنها رسیده بود. اما نگفتند که چرا به زمان آن اقدام نکردند.

جنرال مراد علی مراد معاون لوی درسیز نیروهای مسلح افغانستان گفت، حکومت کمیسیونی را برای بررسی گماشته و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG