لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

شهر قندز بطور کامل به دست طالبان سقوط کرد


منابع محلی امنیتی در ولایت قندوز تایید کرده اند که ناوقت روز دوشنبه شهر قندز به طور کامل به دست طالبان سقوط کرده است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود به رادیو آزادی گفت که نیروهای افغان نیزاز این شهر بیرون شده اند.

در آستانه یک ساله گی حکومت وحدت ملی افغانستان، طالبان مسلح شهر قندز را به کنترول شان در آوردند.

دراین حال وزات دفاع افغانستان می گوید که درعقب حمله صدها مخالف مسلحبالای شهر قندز،دست های بزرگ منجمله استخبارات منطقه دخیل است.

دولت وزیری معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که در میان هر ده مخالف مسلح که بالای مناطق مختلف افغانستان حمله می کنند، تا پنج جنگجوی خارجی حضوردارد.

اما به گفته آقای وزیری، نیروهای افغان توانسته اند که تلفات سنگین را به مخالفین مسلح در شهر قندز وارد کنند و تلاش ها به هدف سرکوب طالبانهمچنان جریان دارد.

دولت وزیری گفت:

"در عقب این جنگ منحوس استخبارات منطقه است، با آنان کمک صورت می گیرد، خارجی ها آنان را تمویل، تجهیز و آموزش می دهند و زخمیان شان در آنجا تحت تداوی قرار می گیرد، معنایش اینست که این جنگ آسان نیست، تنها مخالفین ما طالبان نیستند، بلکه این یک جنگ استخباراتی است و دست های بزرگ در عقب آن قرار دارد."

مخالفین مسلح حوالی ساعت سه صبح روز دوشنبه از چهار سمت بالای شهر قندوز حمله کردند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می گوید که در حملات مخالفین مسلح، چهار فرد ملکی کشته و نزدیک به پنجاه تن دیگرآنها زخمی شده اند.

اما آقای صدیقی اطمینان داد که به زودی ساحات از دست رفته از جود مخالفین مسلح،پاکسازی خواهد شد.

صدیق صدیقی گفت:

"در حال حاضر از چند استقامت ما نیروهای قطعات خاص پولیس افغانستان را به دستور وزیر داخله اعزام کردیم و درعین زمان کوشش می کنیم که نیروهای بیشتر به شهر قندز فرستاده شود. نیروهای هوایی، قوای هوایی اردوی ملی افغانستان شامل عملیات های ما بوده و در ساحات که دشمن بود، نیروهای هوایی ما توانست که خسارات و ضربات را به آنان وارد کند و انشاالله کوشش ما اینست که تا اخیر روز یا حداقل تا بیست و چهار ساعت آینده شهر کاملاً تصفیه شود و در نقاط اطراف شهر اگر دشمن باشد، آنان نیز سرکوب شوند."

طالبان گفته اند که شهر قندز را به طور کامل به کنترول در آورده اند.

گرچه تا اکنون مقامات حکومت افغانستان رسماً این خبر را تایید نکرده اند، اما وکلای قندوز در ولسی جرگه هشدار داده اند که سقوط این ولایت باعث از دست رفتنتعداد زیادی از ولایات شمالی افغاستانخواهد شد.

تحلیلگران افغان می گویند که اگر هماهنگی و برنامه ریزی دقیق درسکتور امنیتی افغانستان وجود می داشت و نیروهای افغان به موقع در برابر مخالفین مسلح اقدام می کردند، قندز هرگز با این چنین یک تهدیدروبرو نمی گردید.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG