لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

ولسی جرگه: قندز با خطر سقوط مواجه است


در چند ماه اخیر بسیاری از مناطق ولایت قندز به تصرف طالبان مسلح در آمد، اما اکنون مرکز این ولایت نیز شاهد جنگ های شدید بوده و باورها بر این است که اندک بی توجهی می تواند شهر قندز را نیز با سقوط مواجه سازد.

شماری از اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه نسبت به گسترش و شدت ناامنی ها در ولایت قندز ابراز نگرانی کرده گفتند، هرگاه حکومت در قبال تامین امنیت این ولایت توجه جدی نکند سایر ولایات شمالی با خطر سقوط به دست مخالفین مسلح مواجه خواهد شد.

جنرال نظیفه ذکی یک عضو ولسی جرگه می گوید که طالبان شفاخانه ولایت قندز را تصرف کرده و مردم در حال فرار از خانه هایشان اند:

" شفاخانه قندز که در نزدیکی شرکت است آنرا هم طالبان گرفتند و تمام شهر قندز تحت پوشش اینها درآمده مردم از یک خانه به دیگه خانه فرار می کنند و تا کنون به کمک شان هیچ قوه ای از قول اردوی شاهین و هیچ طرفی نرسیده اگر قندز سقوط کند ولایت های شمال شاید یکی پی دیگر همه سقوط کنند. "

بر اساس گزارش ها، طالبان مسلح از ساعت 3 صبح روز دوشنبه حملات شان را بالای مرکز ولایت قندز از سه جهت یعنی مناطق نهرسیاه و زاخیل آغاز کرده که در نتیجه شفاخانه حوزوی قندز را تصرف کردند.

در برخی از شبکه های اجتماعی تصاویری از طالبان که در شفاخانه حوزی قندز با داکتران گرفته شده منتشر گردیده و در ویدیوهای که از سوی کاربران در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، صدای انفجار و فیر سلاح های سبک و سنگین نیز به گوش می رسد.

در عین حال نقیب الله فایق عضو دیگر ولسی جرگه می گوید که دلیل شدت گرفتن ناامنی ها در ولایت قندز عدم اجرای عملیات های نظامی بر ضد طالبان مسلح بوده است:

" ما در زمستان با طالب نجنگیدیم و در ماه های اخیرهم طالبان را از قریه های قندز نراندیم و امروز ناگزیر هستیم که در داخل شفاخانه و در داخل کوچه های قندز جنگ میکنیم. بر همه ای این نظام یک عیب کلان است که چهار صد هزار نیرو داریم و ده ها هزار نیروی خارجی در افغانستان است و ما نمیتوانیم که شهرهای خود را نگاه کنیم. "

در یکسال گذشته طالبان مسلح بسیاری از مناطق در ولایت قندز ازجمله چهاردره، قلعه زال، دشت ارچی، افتاج و گورتیپه به تصرف درآورده اند.

پس از جر و بحث های های وکلا در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه، عبدالروف ابراهیمی رئیس این جرگه نیز تلاش های حکومت را در راستای تامین امنیت ناکام خواند:

" ما از رئیس صاحب جمهور سوال کردیم که فعلاً موقف شما درقندز چی گونه است ؟ درحالت تعرض هستید یا درحالت دفاعی ؟ گفت که درحالت دفاع، ما چی گونه میتوانیم که درحالت دفاع باشیم و متعرض با کلاشینکوف و پیکا وراکت انداز تانک ما را گرفته میرود ؟ رئیس صاحب جمهوراعتراف کرد که ما ناکام هستیم. از ما 24 ساعت وقت خواست که در دو ولسوالی که درتصرف طالبان است آزاد میکنیم ودر48 ساعت ما مسوولین قندز را تبدیل میکنیم. "

آقای ابراهیمی از اعضای ولسی جرگه خواست تا در پیوند به وخیم شدن وضعیت امنیتی کشور، امضا برای استیضاح وزرای سکتورهای امنیتی را جمع آوری کنند.

هرچند تا کنون عملیات های هوایی به هدف نابود سازی تروریستان در مناطق اطراف شهر قندز راه اندازی شده، اما دید ه می شود که طالبان از مناطق مسکونی نیروهای امنیتی را هدف قرارداده اند.

تحلیلگران امنیتی افغان، ضعف در ادارات استخباراتی، عدم هماهنگی میان سکتورهای امنیتی و ناتوانی در رهبری نیروهای امنیتی را از عواملی گسترش ناامنی ها در کشور می دانند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG