لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

بعد از حادثه منا در مکه، روابط تهران و ریاض، پر تنش تر شده است


قربانی شدن بیش از صد زایر ایرانی در مراسم حج امسال، روابط عربستان سعودی و ایران را شدیداً صدمه زده است.

برخی از تحلیلگران عربی به این باور اند که شاید دو کشور به قطع روابط نزدیک شوند.

در نتیجه ازدحام در جریان مراسم حج در منا، 769 تن جان دادند که 136 تن شان شهروندان ایران بودند.

رویداد مرگبار پنجشنبه در مکه که در روز اول عید رخ داد، حالا جنبه سیاسی گرفته و پای رهبران و مقام های ایرانی و عربستان سعودی را خیلی به صورت جدی در این قضیه دخیل ساخته است.

ایران ادعا میکند که عربستان سعودی غیر مسوولانه عمل کرده و امنیت و تدابیر لازم را برای زایران به اجرا نگذاشته است.

عربستان در مقابل این ادعا ها را رد کرده و می گوید: سه صد زایر ایرانی از قوانین نافذه در جریان مراسم حج سرپیچی کردند و به سمت مخالف مقصد شان، به راه افتادند.

حسن روحانی رئیس جمهور و آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران گفته اند که غفلت از عربستان سعودی بود و باید از تمامی مسلمانان معذرت خواهی کند.

با سفیر سعودی در تهران هم تماس جدی گرفته شده تا در مورد این رویداد پاسخ گوید.

انور ایشکی رئیس مرکز مطالعات ستراتیژیک شرق میانه به خبرگزاری رویترز گفته است: رویداد اخیر در مراسم حج، روابط پرتنش ایران و عربستان سعودی را بیشتر صدمه زده است:

" برخی قدرت ها میخواستند مراسم حج امسال را با استفاده از این رویداد بدنام کنند تا به هدف خود برسند. ایران از مدت ها انتظار داشته تا تمامی کشور های اسلامی، عربی و شرق میانه را کنترول کند. اما مشکل است که این گونه کنترول پذیرفته شود زیرا نفوذ ایران محدود است. "

به باور این آگاه سیاسی، اگر ایران به برخی در خواست هایش به خصوص توقف حملات سعودی بر یمن تاکید بیشتر کند و رویداد اول عید را یک ابزار برای فشار بر ریاض قرار دهد، عربستان هم شاید تمامی روابط اش را با ایران قطع کند.

خالد الفالح وزیر صحت عربستان سعودی پیش از این گفته بود که تحقیق در باره حادثه اول عید ادامه دارد و نتیجه آن به زودی نشر خواهد شد:

" اداره های امنیتی در حال حاضر در مورد این رویداد تحقیق میکنند و داکتران متخصص به کار شان ادامه میدهند تا علت حادثه را در یابند. بر اساس معلومات ابتدایی وزارت صحت عامه، در رویداد لگد مال شدن در آنکشور، تقصیر از کسی نبوده است. "

تا حالا مرگ 769 تن در این رویداد تائید شده که 134 تن شان شهروندان ایران بوده اند.

ابراهیم رییسی لوی سارنوال ایران پیش از این از رویداد پنجشنبه در مینا، به عنوان یک جنایت از سوی عربستان سعودی یاد آوری کرده بود.

به گفته وی، کشورش برای محاکمه اعضای خانواده شاهی عربستان سعودی به خاطر این رویداد، در محاکم بین المللی تلاش خواهد کرد.

عادل الجُبیر وزیر خارجه عربستان سعودی میگوید: مقام های ایرانی با این رویداد برخورد سیاسی کرده اند و میخواهند از آن بهره برداری سیاسی کنند.

XS
SM
MD
LG