لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۴

تروریستان در چهره پناهجویان با انگیزه خاص راهی اروپا می شوند


حضور جوانان افغان در میان پناهجویان که تازه وارد اروپا میشوند، خیلی ها چشمگیر و گسترده تر از زمانی دیگر به چشم میخورد.

نگرانی های وجود دارد، که در میان پناهجویان راهی اروپا، افراد وابسته به گروه های افراطی و تروریستی نیز شامل باشند.

بزرگان قومی افغان در شمال کشور از این شکایت دارند، که نبود زمینه اشتغال و عدم مساعد ساختن زمینه تحصیل برای جوانان توسط دولت سبب شده است، آنان مجبور به سفر های پر خطر بیرونی شوند.

محمد کریم یکی از بزرگان قومی ولسوالی چمتال ولایت بلخ می گوید، جوانان که در گذشته با مخالفین مسلح دولت مصروف فعالیت بودند، اکنون تعدادی شان راهی اروپا شده اند و تعدادی هنوز هم تفنگ به دست داشته و در حمایت به مخالفین مسلح دولت و گروپ های تروریستی سرگرم فعالیت هستند.

او می گوید، شماری از جوانان از اثر نبود کار و زمینه تحصیل به مقصد زندگی مرفع کشور را به قصد اروپا ترک گفته اند و تعدادی هم با انگیزه خاصی تروریستی وارد اروپا میشوند:

" آن جوانان که در صفوف نیروهای مخالف مسلح دولت بودند و با انگیزه خاصی در مقابل به دولت جنگ می کردند، هم اکنون هم آنان به اروپا با انگیره خاصی وارد شده اند و فعالیت های را انجام خواهند داد. "

داکتر اولی دیل "Ole Diehl" سر قونسل آلمان در زون شمال افغانستان نیز از موجودیت افراد وابسته به مخالفین مسلح دولت و گروه های تروریستی در میان پناهجویان ابراز نگرانی می کند.

آقای دیل، امید دارد تا این افراد توسط ارگان های امنیتی اتحادیه اروپا شناسایی شده و از ورود شان به کشور های اروپایی خاصتاً آلمان جلوگیری شود.

این دیپلومات جرمن گفت: ما حاضر هستیم تا پناهجویانی که از اثر فشار سیاسی وارد جرمنی شده اند را بپذیرم، اما در تلاش کاهش چشمگیری کسانی هستیم که شناسایی نشده و احتمالآ تروریستان باشند:

" من نگران هستم و من میدانم، اگر ما آنرا برای امنیت کشور خود بپذیریم این خطر دارد. افراد که در میان پناهجویان وارد اروپا میشوند، اگر در میان شان تروریستان و یا هم مخالفین باشند، من فکر میکنم با وجود که مردم آلمان حضور مهاجرین را در کشور می پذیرند، ولی ما باید تلاش کنیم کاهش چشم گیری در آن وارد شود.

بناً این مسله مربوط به نیروهای امنیت ما میشود، که بیابند، چی کسی از اثر فشار سیاسی آمده است و چی کسی مربوط به تروریستان است و در تلاش امتیازات می باشد. "

وحید جوان که 8 ماه قبل کشور را به قصد اروپا ترک کرد، وی با آنکه از مشقت های سفر قاچاقی به ایران و از آنجا تا مرز های ترکیه حرف می زند، نیز حضور افراد وابسته به گروه مخالف مسلح دولت و تروریستان تندرو را در میان پناهجویان تایید می کند:

" بلی در میان افراد که می خواهند به ترکیه و از آنجا به اروپا بروند، مخالفین هم وجود دارند، تعداد اکثر شان جوان هستن و جوانان افغان از اثر بیکاری راهی کشور های بیرونی میشوند. "

وی گفت که در جریان 4 روز از ولایت نیمروز تا به منطقه زایدان ایران به گونه قاچاقی رفته است و قاچاقبران در یک موتر تویتا که ظرفیت 10 نفر را داشت 30 الی 35 تن را انتقال می دهند.

وحید با نا امیدی ابراز داشت که قاچاقبران به زنان و اطفال تجاوز می کنند و آنان را از بقیه اعضای خانواده شان جدا ساخته و از مسیر دیگری انتقال می دهند.

وی می گوید در مسیر راه قاچاقی اجساد کسانی را دیده است که مدت ها پیش کشور را به قصد رسیدن به اروپا ترک نموده بودند.

تحلیل گران افغان به این باور اند که با راه یابی افراد تندرو و وابسته به گروه های تروریستی به اروپا، می تواند کشور های اروپایی از لحاظ امنیتی صدمه بزرگ را متقبل شوند و بنیاد گرایی وسعت نماید.

سخی داد مهدیار می گوید:

" قطعاً با حضور افراد بنیاد گرا و وابسته به گروه های تروریستی صدمه بزرگ از لحاظ امنیتی به اروپا وارد میشود، شاید در کوتاه مدت نه بلکی در دارز مدت و از سوی هم آنان حتماً در تلاش گسترش ایدولوژی تندروانه در اروپا می باشد. "

اما قاچاق چیان انسان می گویند، ممکن است 10 درصد از پناهجویان را که آنان وارد اروپا می سازند، تروریستان و افراد وابسته به گروه های تندرو باشند.

علی نام مستعار یکی از افرادی است که موظف به انتقال پناهجویان به صورت غیر قانونی از ترکیه به یونان و صربستان می باشد، او در رابطه گفت:

" از بس که مردم مجبور اند در تلاش ورد به اروپا هستند و در میان این افراد تعداد از مخالفین هم حضور دارند، در کل احتمالاً از 100 درصد، 10 فیصد آنرا افراد تندرو و تروریست تشکیل می دهد. "

باور های وجود دارد، اگر به حقیقت 10 درصد از پناهجویان راهی اروپا را تروریستان تشکیل بدهد، بناً سرنوشت دشوارتر نسبت به اینجا در انتظار سایر پناهجویان افغان خواهد بود.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG