لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

مسلمیار: به هدف ریشه کن ساختن داعش، نیروی حمایوی به ننگرهار فرستاده شود


رییس مشرانو جرگه افغانستان می گوید، مراکز عمومی تمویل گروه داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار است و این گروه از سوی استخبارات پاکستان حمایت میشود.

فضل الهادی مسلمیار می گوید، حکومت باید داعش را در این مناطق ریشه کن کند و به این گروه اجازه ندهد تا به سایر ولایات نفوذ پیدا کند.

آقای مسلمیار روز یکشنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت در نتیجه عملیات تصفیوی نیروهای افغان ولسوالی کوت ولایت ننگرهار از وجود گروه داعش پاکسازی گردیده اما نیاز است تا نیروهای حمایوی هم به این منطقه فرستاده شود:

" صد بار ما گفتیم که گروه تروریستی داعش در ولایت ننگرهار بخصوص در ولسوالی شینوار یک پدیده نو از آدرس استخبارات پاکستان بنام داعش از مردم افغانستان بخصوص از مردم شینوار باج می گیرند مردم را می کشند اذیت می کنند، مراکز آن در ولسوالی اچین خصوصاً در دره مامند است که از اینجا به همه افغانستان و ولایت ننگرهار تمویل می شوند و حکومت مکلف است که جلو آنرا بگیرد. "

پیش از این هم ظاهر قدیر معاون اول ولسی جرگه افغانستان از حکومت خواسته است تا جلو فعالیت های گروه داعش را بگیرد.

وی هشدار داده بود که در غیر این صورت خودش به حمایت مردم بر ضد داعش جنگ را در ولایت ننگرهار آغاز خواهد کرد.

در این اواخر سازمان ملل متحد هم از حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که جنگجویان داعش از سوریه و عراق به افغانستان آمده اند.

در یک گزارش تیم نظارت کننده سازمان ملل متحد از گروه های دهشت افگنان، آمده است که در بیست و پنج ولایت افغانستان داعش فعالیت دارد و حامیان این گروه رو به افزایش است.

با آنکه وزیر داخله افغانستان حضور و فعالیت گروه داعش، در بیست و پنج ولایت افغانستان را رد کرده اما گفته است که مانند سازمان ملل متحد آنان نیز از فعالیت گروه داعش نگران هستند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت گروه داعش فقط در ولایت های ننگرهار و هلمند فعالیت دارد و حکومت تلاش می کند تا جلو فعالیت های این گروه را بگیرد:

" نگرانی سازمان ملل درست است ما هم نگران هستیم که جلو حضور آنان گرفته شود که در افغانستان یک تهدید است، وظیف تیم های ضربتی و پروگرام های مشخصی که در نیرو های امنیتی جور شده جمع آوری معلومات دقیق است کهببینیم داعش کی است؟ از کجا آمده و کدام فعالیت ها را انجام می دهد. ما هم از موجودیت داعش نگران هستیم که آنان می توانند یک تهدید بزرگ برای ما و منطقه باشد. "

آقای صدیقی افزود، عملیات آغاز شده در ولایت ننگرهار به خوبی پیش می رود و در این عملیات 51 عضو گروه داعش کشته شده و 22 تن دیگر شان زخمی گردیده اند.

عده یی از کارشناسان به این باور هستند که افزایش فعالیت های گروه داعش در ننگرهار نشان دهنده آن است که این گروه از آنسوی خط دیورند تمویل میشود.

آنان می گویند اعمال گروه داعش به هیچ وجه قابل توجیه نیست و حکومت باید این گروه را به همکاری مردم سرکوب کند.

XS
SM
MD
LG