لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

میزان خشونت علیه زنان افغان، 12 درصد کاهش یافته است


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که در چهار ماه اول سال جاری، 537 قضیه خشونت علیه زنان در این کمیسیون به ثبت رسیده که در مقایسه با سال گذشته 12 درصد کاهش را نشان می دهد.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، بیشتر موارد خشونت علیه زنان که در این کمیسیون ثبت شده، خشونت های فزیکی و قتل های ناموسی بوده است:

" در مجموع ارقامی که در چهار ماه جمع آوری شده نشان می دهد که بر تعداد مجموعی قضایای خشونت که نزد دفاتر ما ثبت شده تقریباً 12 درصد کاهش آمده اما اشکال خشونت علیه زنان به شمول قتل های ناموسی هنوز هم بسیار ارقام بلند دارد و همچنان خشونت های فزیکی. "

گرچه آقای بیدار در باره سه ماه دیگر سالجاری چیزی نگفت، اما تاکید کرد که گزارش چهار ماه اول سالجاری به معنا آن نیست که خشونت علیه زنان واقعاً در کشور کاهش یافته است.

به گفته آقای بیدار، خشونت های واقعی هنوز هم وجود دارد، زیرا به دلیل ناامنی های اخیر ممکن در برخی از ولایات زنان متضرر نتوانند به دفاتر ساحوی این کمیسیون مراجعه کرده و قضایای شانرا ثبت کنند.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر، 60 مورد قتل ناموسی، 153 قضیه خشونت های فزیکی و 13 مورد تجاوز جنسی نیز شامل 537 قضایای می باشد که در چهار ماه اول سال جاری در این کمیسیون ثبت گردیده است.

کمیسیون مسقل حقوق بشر در حالی از کاهش خشونت علیه زنان خبر می دهد که به تازه گی گزارش ها به نشر رسید که یک دختر هژده ساله در ولایت سمنگان چندین سال متواتر از سوی پدر اندرش مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.

این دخترکه حدیثه نام دارد، گفته است که از پدر اندرش یک پسر سه ساله و هم چنان یک طفل در بطن اش دارد.

در همین حال برخی از فعالان زن نیز می گویند که میزان خشونت علیه زنان در کشور کاهش نیافته، بلکه بخاطر عدم امنیت و دسترسی زنان به دفاتر ساحوی حقوق بشر و دیگر نهاد های دفاع از حقوق زنان سبب، چنین باورمندی شده است.

محبوبه سراج یکتن از این زنان در صحبت با رادیو آزادی ابراز نگرانی کرد که به دلیل ناامنی ها و عنعنات ناپسند در برخی از ولایات، زنان نمی توانند مشکلات شانرا با دفاتر ساحوی حقوق بشر در میان بگذارند:

" موضوعاتی است که حالا بگوش آنها نمی رسد آیا در مناطق که تمام این واقعات صورت می گیرد هنوز هم از نقطه نظر امنیت خراب شده که شاید هیچکس نتواند و حتی اعضای کمیسیون حقوق بشر هم نتوانند بروند در قریه جات تا همرای خانم ها صحبت کنند، یا زنان که در آن مناطق هستند آیا دسترسی دارند که خبر های خود را بدهند یا خیر. "

بریده شدن اعضای بدن، لت و کوب، قتل، تجاوز های جنسی، عدم پرداخت نفقه، ازدواج اجباری، بد دادن و غیره از خشونت های اندکه برخی زنان و دختران افغان همواره با آن روبرو بوده اند.

نهادهای مدافع حقوق زنان می گویند که بازداشت و مجازات عاملین خشونت در برابر زنان و دختران می تواند سبب کاهش خشونت علیه آنان گردد و حکومت باید در این خصوص قاطعانه عمل کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG