لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

رییس جمهور غنی می گوید، برای تامین صلح از تضرع کار نخواهد گرفت


همزمان با اعلام موضع تازه طالبان در پیوند به انجام گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان و شدت تنش ها میان کابل و اسلام آباد، ظاهراً چالش تازه یی در برابر صلح افغانستان به میان آورده است، اما حکومت افغانستان هشدار میدهد که به این همه چالش ها تن نخواهد داد.

رئیس جمهور غنی میگوید، دروازهء صلح بر وی تمام گروه ها باز است و این گروه ها نباید فرصت را از دست دهند.

آقای غنی این سخنان را روز شنبه در دیدار با نماینده گان شوراهای ولایتی و بزرگان قوم در قصر ریاست جمهوری بیان کرد و تاکید ورزید که باید برای انجام گفتگوهای صلح در کشور زمینه سازی شود.

رئیس جمهور غنی هم چنان به سیاست های دوگانه پاکستان اشاره میکند و میگوید صلح آرزو و حق مردم افغانستان است و برای انجام آن از تضرع کار نخواهد گرفت:

" یک انسان برحق و دارای قضاوت نمی تواند ما را ملامت کند که برای انجام گفتگوهای صلح با پاکستان گام های بزرگ را بر نداشته ایم.

حد اقل چهارده سال می شود که افغانستان در یک جنگ اعلام ناشده با این کشور قرار دارد و ما پایان این جنگ را خواهانیم نه اینکه از در تضرع پیش آیم زیرا این حق ملت مان است. "

رئیس جمهور غنی میگوید فرق میان تروریزم بد و خوب وجود ندارد و کشورهای منطقه باید برای نابودی این گروه ها که اکنون به یک سرطان منطقه یی مبدل شده اند، بسیج شوند.

آقای غنی فاصله میان دولت و مردم را برای افغانستان بحران زا میداند و تاکید میکند که باید مردمان این کشور برای تامین صلح همدست شوند.

آقای غنی هم چنان میگوید که برای تامین صلح در کشور تلاش هایی انجام داده است که اکنون باور جهان بسوی افغانستان متمرکز است:

" تلاش های نهایی خود را در سطح منطقه و جهان انجام داده ایم و امروز جهان به موضع برحق مان قانع شده است در حالیکه دوازده ماه پیش با ما نبود و در آن وقت بر ما با دیده شک می نگریست. اما امروز ما موقف خود را برای جهان روشن ساخته ایم. "

این در حالی است که ملا اختر محمد منصور رهبر تازه طالبان در نامه یی به مناسبت عید قربان گفته است زمانی صلح در افغانستان برقرار خواهد شد که این کشور از اشغال بیگانه گان بیرون آید.

وی در این پیام هم چنان گفته است که اگر حکومت افغانستان خواستار پایان نبرد و تامین صلح در این کشور است باید پیمان امنیتی و دفاعی را با ایالات متحد امریکا لغو اعلام کند.

با این همه رئیس جمهور غنی در دیدار روز شنبه با بزرگان قوم در قصر ریاست جمهوری سال آینده را برای بقای افغانستان یک سال پرچالش میخواند، اما تاکید میکند که نیروهای امنیتی از تمامی این چالش ها پیروز بدر آمده اند و حکومت افغانستان برای مبارزه با تمامی چالش ها آماده است.

اما نگرانی در میان مردم از بهر نا امنی ها در کشور روزتا روز افزایش میابد، چنانکه یکی از بزرگان اقوم لوی کندهار نیز به این نگرانی ها می پردازد.

محمد ایوب رفیقی که پیام باشنده گان ولایت کندهار را به رئیس جمهور آورده است از آماده گی و کامل باشنده گان این ولایت برای تامین صلح و همکاری با حکومت برای انجام گفتگوهای صلح سخن می زند.

وی باور دارد که تبلیغ در مساجد و همکاری مردم در قریه ها میتواند به صلح در کشور بیانجامد:

" صلح خواست مردم افغانستان بخصوص حوزه جنوب و لوی کندهار است و آقای رئیس جمهور پیامی که شما مطرح کرده اید که مردم در قریه ها بسیج شوند و در مسجد ها برای آوردن صلح تبلیغ شود ما از آن استقبال می کنیم و برای انجام آن حاضر به همکاری با حکومت خود هستیم. "

با این همه، حکومت افغانستان میگوید تلاش های فرا منطقه یی را نیز برای انجام گفتگوهای صلح آغاز کرده است تا این کشور ها پاکستان را برای کشاندن طالبان به میز گفتگوهای صلح وا دارند و به این کشور فشار وارد سازند تا در این راستا صادقانه عمل کند.

در کنار این تلاش ها هم چنان یک مقام حکومت گفته است که رئیس اجراییه افغانستان با اشتراک در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل از سیاست های دوگانه پاکستان در برابر افغانستان و حمایت این کشور از تروریزم به شورای امنیت سازمان ملل نیز شکایت خواهد کرد.

با این همه شماری از آگاهان سیاسی به این باورند که به علت اختلاف های موجود در رهبری طالبان، این گروه به انجام گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان در کوتاه زمان تن نخواهند داد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG