لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

سرنوشت 5 افغان ناپدید شده در مراسم حج، روشن نیست


مرگ بیش 717 نفر در جریان ادای مراسم حج، بزرگترین تراژیدی از ین نوع پس از سال 1990 است.در سال 1990 میلادی در حادثهء مشابه در یک تونل بیش از 1400 نفر کشته شده بودند.

امسال بیش از دو ملیون مسلمان از 164 کشور برای ادای مراسم حج، امسال به عربستان سعودی رفته اند. درین میان بیش از 20 هزار شهر وند افغانستان هم شامل اند.

وزیر حج و اوقاف افغانستان می گوید که تنها پنج افغان پس از حادثهء دیروز مفقود اند.

فیض محمد عثمانی ساعتی پیش در یک تماس تلیفونی از شهر مکه به رادیو آزادی گفت هیئت موظف درین خصوص تحقیق می کند.

وزیر حج و اوقاف افغانستان گفت که این پنج نفر باشنده های ولایت فاریاب اند. آنها اعضای یک خانواده اند و به اقارب شان نیز در بارهء این حادثه آگاهی داده شده است.

بیشترین کسانی که در نتیجهء ازدحام دیروز کشته شدند شهروندان کشور های افریقایی اند. اما شمار ایرانی های هلاک شده درین رویداد هم کم نیست.

به اساس تازه ترین گزارش 131 ایرانی درین میان کشته شده اند و احتمال افزایش این رقم هم وجود دارد، چون ده ها ایرانی دیگر زخمی اند.

آیت الله علی خامنه یی رهبر مذهبی ایران گفته است که عربستان سعودی باید "مسوولیت بزرگ" این تراژیدی را بپذیرد.

درین حال سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی دستور داده است که میکانیزم و برنامه ریزی های مراسم حج دو باره بر رسی شود.

سلمان بن عبدالعزیز گفته است:

"بدون توجه به نتیجهء تحقیقات در بارهء این تراژیدی، پروسهء بهبود میتود ها و میکانیزم حج متوقف نخواهد شد. به نهادهای مسوول هدایت داده ایم تا پالیسی ها و تقسیم مسوولیت های خود را دوباره بر رسی کنند."

مقامات ایران عربستان سعودی را متهم کرده اند که تدابیر لازم را اتخاذ نکرده بود و همین مساله منجر به وقوع این حادثه شده است.

اما وزیر صحت عربستان سعودی زایران را مقصر دانسته و گفته است که زایران مقررات وضع شده از سوی مقام ها را رعایت نکرده اند.

XS
SM
MD
LG