لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۰

از شهر "حلب" تا "مالمو" در جستجوی"خانه"


پدرعمر که از سوریه به ترکیه مهاجرشده بود 9 ماه قبل توسط یک قاچاقبر به سویدن آمد. بعد خانم، دختر و پسر هژده ساله اش عمر به وی پیوستند. اینک او با خانواده اش در شهر مالمو در جنوب سویدن زنده گی می کند.

خانوادهء عمر تنها پناهجویان تازه وارد در شهر مالمو نیستند. دفتر امور پناهجویان سویدن در شهر مالمو می گوید که روزانه حدود 900 پناهجوی تازه وارد در شهر مالمو راجستر می شوند که این رقم پناهجویان از 25 سال قبل از زمان جنگ ها در بالکان تا اکنون دیده نشده است.

شهر مالمو نه تنها محل تدارکات لوژستیکی برای برخی از پناهجویان است، بلکه برای تعدادی زیاد پناهجویان تازه وارد هدف نهایی به شمار می آید.

تصویری از وضعیت پناهجویان در شهر "مالمو"
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:19 0:00

محمد البلوط (Mohammad al-Balout) ژورنالیست جوان سوریایی یکی از این پناهجویان است که با مسافرت طولانی از طریق لیبیا، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی بالاخره در سال گذشته خودش را به سویدن رسانید و پناهنده شد.

محمد البلوط که اینک در شهر روزنگارد (Rosengard) در سویدن زنده گی می کند، می گوید:

"تمام کسانیکه از خارج سویدن آمده اند در شهر روزنگارد در یک منطقه زنده گی می کنند. آموختن فرهنگ و سیستم سویدن دشوار است. پناهجویان با خود فرهنگ خودرا، مانند فرهنگ عربی، افریقایی و سایر فرهنگ های آسیایی را آورده اند و با جامعهء سویدن مخلوط نشده اند."

"مالمو" شهری که هدف نهایی برخی پناهجویان به شمار می آید
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:58 0:00

سافیتابجراخارویک (Safeta Bajraktarevic) که در موج گذشته پناهجویان در سال 1992 میلادی از بوسنیا به شهر مالمو آمده است، تلاش ها و پالیسی حکومت سویدن را که به پناهجویان اجازه انتخاب محل زیست شان را می دهد یک دیوانه گی خوانده، می گوید:
"در نتیجهء این پالیسی همهء پناهجویان در یک منطقه زنده گی می کنند."

به گفتهء سافیتابجراخارویک، تصمیم پالیسی سازان سویدنی که به پناهجویان اجازهء زنده گی را در یک منطقهء مشخص می دهد که هموطنان شان در آن جا زنده گی می کنند، احتمال دارد که در کوتاه مدت سودمند باشد، اما در دراز مدت غیر موثر خواهد بود.

اکثر سویدنی ها از افزایش سریع مهاجرین در کشور شان مضطرب اند. در سال گذشته میلادی 81301 تن در این کشور درخواست پناهنده گی کرده اند، در حالیکه تعداد آنها در سال 2004 میلادی صرف 17530 تن بوده است.

در ماه جاری حمایت از حزب دموکرات سویدن که می خواهد تعداد مهاجران را کاهش دهد، 20.8 درصد در بین رای دهند گان سویدنی افزایش یافته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:37 0:00
لینک مستقیم


XS
SM
MD
LG