لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

اشرف غنی: تعداد معینان زن در وزارت ها افزایش می یابد


رییس جمهور افغانستان به این باور است که حضور زنان در پُست های بلند دولتی سبب می گردد تا نماینده گی درست از آنان صورت بگیرد.

محمد اشرف غنی روز جمعه در نشستی با شماری از فعالان زن از نهاد های مختلف در کابل گفت: حقوقی که برای زنان در قانون اساسی در نظر گرفته شده است قابل معامله نیست.

رییس جمهور افغانستان روی دادن نقش بیشتر به زنان در سطوح بلند حکومت و محاکم تاکید کرد:

" تصمیم قاطع من اینست که تعداد خانم ها در معینیت ها باید زیاد شود وضع فعلی قابل قبول من نیست و هدایت من به تمام وزارت ها این است که یک نماینده زن داشته باشند تغییر در موقعیت زنان در محاکم به صورت اساسی انشاالله صورت می گیرد زنان بسیار با کفایت در محاکم وجو دارند که در حاشیه بوده و ضرورت این است که اینها در متن سیستم عدلی و قضایی ما بیایند."

آقای غنی تغییر در وضعیت زنان افغان را مهم ترین تغییر فرهنگی در جامعه خوانده تاکید کرد که زنان در افغانستان باید از دستآورد های دوامدار برخوردار باشند.

رییس جمهور افغانستان همچنان روی بلند رفتن سطح دانش مسلکی زنان در بخش رهبریت و مدیریت تأکید کرد.

حکومت وحدت ملی در یک سال گذشته چهار زن را در پُست وزارت های تحصیلات عالی، مبارزه با مواد مخدر، امور زنان و کاراموراجتماعی تعیین کرده است.

اما انیسه رسولی که برای عضویت در ستره محکمه برای گرفتن رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی شده بود، موفق نگردید.

رییس جمهور افغانستان گفت: خانم رسولی را به اساس لیاقت وشایسته گی اش انتخاب کرده و از برخی نماینده های زن در ولسی جرگه ابراز گله مندی کرد که هنگام دادن رای به وی حضور نداشتند.

در این حال شماری از فعالان زن گفته های رییس جمهور افغانستان را در خصوص دادن سهم بیشتر به زنان در سطوح بالا موثر خوانده اما می خواهند که این گفته ها در عمل پیاده گردد.

حمیرا ثاقب یکی از این فعالان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"صحبت های بسیار زیبایی است که نیازمند اراده سیاسی دولت در تمامی سطوح است. امیدوار هستیم بحث های را که رییس جمهور مطرح می کند به آن عمل بکند این بسیار برای ما مهم است و آنچه را که رییس جمهور می گوید خواست های کمیشنران و فعالان حقوق زن نیز است."

وی همچنان می گوید: رهبران حکومت وحدت ملی به اساس وعده های که برای سهم دادن بیشتر زنان در سطوح تصمیم گیری داده بودند در یک سال گذشته به آن کمتر عمل کرده اند.

فعالان حقوق زن خواستار حمایت بیشتر از سوی حکومت برای زنان بوده و می گویند: مقامات حکومت در کنار دادن سهم به زنان، در سطح تصمیم گیری به زنان که مورد خشونت های خانواده گی قرار دارند نیز توجه کرده و با عاملین خشونت ها برخورد جدی نماید.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG