لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

کمیسیون حقوق بشر بلخ تجاوز و قتل یک پولیس زن را محکوم کرد


مسوولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان تجاوز جنسی و قتل یک پولیس زن در بلخ را محکوم نموده و خواهان به محاکمه کشاندن عاملین این خشونت شدند.

آمنه یک تن از کارمندان بخش جنایی قومندانی امنیه بلخ که در مدیریت جنایی ولسوالی چهاربولک ایفای وظیفه می کرد، از مدت دو ماه به این طرف ناپدید بود.

روز گذشته پولیس ولایت بلخ اعلام کرد که بقایای جسد خانم آمنه را دریافته کرده و به اتهام قتل وی چهار تن نیز دستگیر شده اند.

سید کمال سادات قومندان امنیه بلخ گفت: این خانم دو ماه پیش نخست از سوی سه تن اختطاف شده و بعد از انجام تجاوز جنسی بر وی افراد یاد شده آمنه را به قتل رسانده اند.

سادات گفت که در نهایت جسد این خانم به یک گودال پرتاب شده و توسط سگ های ولگرد بدنش دریده شده و از همین سبب آنان تنها موفق به کشف موی سر و استخوان های بدن وی شدند.

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قومندانی امنیه بلخ می گوید که خانم آمنه از مدت سه سال به این طرف در صفوف پولیس ملی بلخ ایفای وظیفه می کرد.

به گفته او در چوکات این قومندانی بیش از 100 خانم در بخش های اوپراتیفی، کشفی و تخنیکی ایفای وظیفه می کنند.

قادری در رابطه گفت:

"این خانم از مدت سه سال در قومندانی امنیه بلخ ایفای وظیفه می کرد و در چوکات پولیس در ولایت بلخ بیش از 100 نفر در ولسوالی های چهارده گانه و شهر بندری حیرتان ایفای وظیفه می کنند."

سید محمد سامع مسوول دفتر کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان می گوید که اختطاف، تجاوز جنسی بر آمنه و قتل وی تاثیر ناگوار روی وضعیت روانی سایر پولیس زن گذاشته و روند پیوستن زنان به صفوف نیروهای امنیتی را با چالش ها رو برو می سازد:

" اختطاف، تجاوز جنسی و قتل یک پولیس زن پیامد خیلی منفی در پی دارد و به روند رو به رشد یکجا شدن زنان به صفوف پولیس ملی صدمه بزرگ وارد می کند."

آقای سامع در کنار اینکه قتل فجیعانه این پولیس زن را محکوم نمود، گفت که عاملین آن هر چه زودتر به محاکمه کشانده شوند.

وی گفت: در این اواخر بیشتر زنان علاقمند پیوستن به صفوف نیروهای امنیتی شده بودند و قتل این خانم می تواند تاثیر منفی روی روان و فکر آنان داشته باشد، و نگرانی های امنیتی آنان را افزایش بدهد.

ماریا رهین فعال حقوق زن در بلخ به این باور است که دشمنان افغانستان با انجام این گونه اعمال خشونت آمیز می خواهند از یکجا شدن زنان به سیستم نظامی کشور بکاهند.

وی در مورد افزود:

"این اعمال دشمنان کشور روی روند پیوستن زنان به چوکات نظامی تاثیر منفی داشته و آنان را باز می دارند، تا به صفوف نیروهای امنیتی کشور یکجا شوند."

در حالی یک پولیس زن در بلخ برای نخستین بار از سوی چهار تن مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و بعداً به قتل می رسد، که مسوولان کمیسیون حقوق بشر از افزایش تجاوزات جنسی بر زنان در سایر ولایات شمال کشور ابراز نگرانی می کنند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG