لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

پاکستان با تقسیم قدرت بین طالبان میخواهد به اهدافش در افغانستان دست یابد


نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان
نورالحق علومی وزیر داخله افغانستان

در حالیکه خبرهای در رابطه به وجود اختلافات میان رهبران طالبان به نشر رسیده، وزیر داخله افغانستان می گوید که در عقب این کشیده گی ها دست پاکستان بوده و این کشور تلاش دارد تا رهبری را برای گروه طالبان برگزیند که آله دست اش باشد.

نورالحق علومی می گوید که پاکستان با این کار می خواهد به اهداف اش در افغانستان دست یابد و در این راه از کشتار و آزار مردم عام هم دریغ نمی کند.

آقای علومی روز چهارشنبه در دیدار با شماری از خانواده های قربانیان پولیس در کابل در این مورد چنین گفت:

" امروز هم می بینیم که تقسیم قدرت بین رهبران توسط همان زمامداران کشور همسایه ما صورت می گیرد تا کی را در رأس قدرت بنشانند و کی را از قدرت به اصطلاح دور بگردانند و باز کسانی را در اختیار خود داشته باشند که آله دست شان باشد و هر چیزی که حکم می کنند بجا شود."

این حرف در حالی مطرح می شود که پس از تعیین ملا اختر محمد منصور به عنوان رهبر طالبان در میان این گروه اختلافاتی به میان آمد.

در نخست خانواده ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان و ملا منصور دادلله یکی از قوماندان این گروه با تعین ملا اختر منصور مخالفت نشان دادند.

اما گفته می شود که حالا خانواده ملا محمد عمر به ملا اختر محمد منصور بیعت کرده است.

منصور دادالله چندی قبل، رهبر جدید طالبان را به همکاری با استخبارات پاکستان متهم کرد و گفت که بخاطر مداخلات آی اس آی پاکستان، طرفدارانش را به ولایت زابل آورده است.

در این حال، وزیر داخله می گوید که اکثر حملات تخریبی و انفجاری در سالجاری در افغانستان از خاک پاکستان رهبری شده است:

" دشمنان مردم افغانستان امروز ریشه در بیرون از افغانستان دارد، رهبری و مراکز، تمویل و تربیت شان از خارج افغانستان صورت می گیرد و هر آن کوشش می کنند که جان افغان ها را با خطر مواجه بسازند."

پیش از این نیز از اختلافات میان طالبان حرف های مطرح شده و مقامات دولتی، سیاسیون و رهبران جهادی افغانستان، پاکستان را به حمایت از مخالفین مسلح و مداخله در امور افغانستان، متهم کرده اند.

با آنکه تا حالا پاکستان و طالبان در باره اظهارات تازه وزیر داخله افغانستان چیزی نگفته اند، اما قبلاً طالبان وجود اختلافات را در صفوف شان مساله جدی ندانسته و بر استقلال و یک پاره چه گی خود، تاکید کرده اند.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG