لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

از خریدن پتاقی و تفنگچه پلاستیکی برای اطفال جلوگیری شود


درگیری های شدید حدود چهار دهه در افغانستان روی روان اطفال تاثیر منفی بر جا گذاشته است.

تعدادی از این اطفال در شب و روز عید از سلاح های پلاستیکی و پتاقی برای تجلیل از خوشحالی شان با تمثیل جنگ، استفاده می کنند.

اما این موضوع سبب نگرانی مردم عام بخصوص باشنده گان کابل شده است.

آنان از ادارات مربوطه می خواهند که جلو این کار باید گرفته شود.

دو تن از باشنده گان کابل در این مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:

"افغانستان یک مملکت جنگ دیده است، وقتیکه پتاقی را کسی می اندازد از صدای انفجار آن مردم بسیار می ترسند، بخصوص خانم ها و ما از والدین محترم خواهشمندیم که از دادن پول اضافه برای اطفال خود برای خریدن تفنگچه و دیگر لوازم بازی مضر جداً خودداری کنند."

"این بسیار یک عمل بد و زشت برای ملت افغانستان است، چقدر خوب می شود که ما بجای خریداری لوازم مضر و پاکستانی به اطفال خود قلم و کتاب بخریم توپ بخریم و در بخش ورزش آنها را تشویق کنیم."

در یک اعلامیه نشر شده وزارت داخله افغانستان آمده که در شب و روز عید از استفاده فیر های هوایی و پتاقی جداً باید خودداری گردد.

در عین حال شماری از روانشناسان می گویند که استفاده از سلاح پلاستیکی و پتاقی ها از یک سو سبب نگرانی مردم می شود و از جانب دیگر در آینده روی روان اطفال تاثیر منفی بر جا می گذارد.

داکتر بشیر سروری مسوول مرکز روانی وزارت صحت عامه افغانستان می گوید: اطفالی که از این نوع بازیچه ها کار می گیرند، روحیه جنگی پیدا می کنند:

"بصورت عموم سبب ترس اطفال می گردد، این نوع حوادث و کسانی که خبر ندارند یا در خانه هستند و یا مریض هستند تمام آنها را ناراحت می سازد اما کسانی هم که قبلاً این گونه تجارب را در حافظه های خود دارند آنها را می ترساند که گویا دوباره جنگی در کار است و یا دوباره حادثۀ بدی رخ می دهد."

این در حالیست که باشنده گان پروان طی یک کمپاین از دوکان ها سلاح های پلاستیکی را جمع آوری نموده و به آتش کشیده اند.

از سوی دیگر مسوولان اتاق های تجارت و صنایع می گویند که تجارت سلاح پلاستیکی و پتاقی یک عمل خلاف قانون است.

خان جان الکوزی معاون اتاق های تجارت و صنایع از تمام تاجران خواست تا از تجارت این نوع لوازم بازی، دست بکشند:

"از تجار خود خواهش می کنم که این اموال را وارد نکنند. از دولت نیز خواهش می کنیم که این اموال را از تعرفه بیرون کند. از هموطنان خود به خصوص شهریان کابل می خواهیم که به اطفال خود توصیه کنند که این اموال را نخرند این نه از لحاظ اقتصادی و نه هم از لحاظ ذهنی و سیاسی و آینده برای ما خوب نیست."

آقای الکوزی افزود، لوازم بازی مضر از کشورهای همسایه به گونه قاچاق وارد افغانستان می شود.

هر چند که در بازار های کابل لوازم بازی اطفال خصوصاً سلاح پلاستیکی و پتاقی بطور آزاد بفروش می رسد، اما قوماندانی امنیه کابل از مردم عام خواسته تا در جلوگیری از فروش این نوع لوازم با آنها همکاری کنند.

عبدالرحمن رحیمی قوماندان امنیه کابل می گوید: اگر در دوکان ها سلاح پلاستیکی و پتاقی دیده شود با متخلفین برخورد قانونی صورت می گیرد:

"همچون جنس در هر دوکان گیر شود ما موضوع را بشکلی انکشاف می دهیم که این لوازم را از کدام دوکان گرفته و بالاخره دست سومی و چهارمی کی است؟ و فروشنده پرچون فروش آن کی است؟ همه آنها را گرفته به پنجه قانون می سپاریم."

این در حالیست که در جریان عید سعید فطر صد طفل بدلیل استفاده از سلاح های پلاستیکی از ناحیه چشم زخم برداشتند تعداد از آنها بینایی شان را از دست دادند.

کارشناسان امور از حکومت می خواهند تا راه های قاچاق لوازم بازی را که سبب ایجاد مشکلات در جامعه می گردد، مسدود سازد.

آنان هم چنان می گویند که ارگان های عدلی و قضایی باید در شناسایی، بازداشت و محاکمه وارد کننده گان این گونه بازیچه های پلاستیکی با جدیت اقدام کنند.

XS
SM
MD
LG