لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۷

مشکلات سیاسی، بهره برداری از بندر چهاربهار را متاثر ساخته است


اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که مشکلات سیاسی موجود در منطقه، بهره برداری از بندر چابهار را متاثر ساخته است.

در حالیکه گفتگو های متعددی روی نهایی سازی توافقنامه ترانزیتی و تجارتی بندر چابهار میان کشورهای دخیل در این پروژه صورت گرفته، اما اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که تداوم مناقشات سیاسی میان کشورهای منطقه بهره برداری از این پروژه را متاثر ساخته است.
خان جان الکوزی معاون این اتاق روی مزایای بهره برداری از بندر چابهار تاکید کرده می گوید که افغانستان، ایران و هند باید متشرکاً برای تامین منافع اقتصادی شان دست به کار شوند.

آقای الکوزی، روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در سه سال گذشته نشست های متعددی سه جانبه بدون کدام دستاوردی انجام شده، از اینرو کشور های عضو باید در جهت دور ساختن موانع سد راه بهره برداری از بندر چابهار با جدیت گام بردارند:
"مشکلات سیاسی است، هر زمانی که میان هند و افغانستان کدام مشکل پیدا شود کار پیشرفت این پروژه به تاخیر می افتد زیرا بهره برداری از این بندر برای افغانستان بسیار سهولت بار میآورد . همچنان زمانی که بین ایران و افغانستان کمی مشکل پیدا شود باز هم کار این پروژه کمی متاثر می شود و وقتی که مناسبات افغانستان با پاکستان کمی خوب شود باز هندوستانی ها روی کمک های شان شرط گذاری می کنند یا متوقف می سازند."

چابهار بندر مهم آبی در جنوب شرق ایران است که به دلیل موقعیت مناسب اش برای کشور‌ های منطقه از جمله افغانستان که به آب های بحر دسترسی ندارد و ناگزیرند تا مسیر های طولانی را برای انتقال اموال تجاری شان بپیمایند از اهمیت خاصی برخوردار می‌ باشد.

اتاق تجارت و صنایع افغانستان به مشکلات ترانزیتی افغانستان با پاکستان اشاره کرده می گویدکه این بندر می تواند بدیل مناسبی برای ترانزیت افغانستان و نیز راه رسیدن به بازار های هند و اروپا باشد.

به تازه گی مقامات افغانستان، ایران و هند در یک نشست تخنیکی که در تهران برگزار شده بود، روی موافقتنامه ترانسپورتی و ترانزیتی چابهار بحث و گفتگو کردند.

وزارت خارجه افغانستان با پخش خبرنامه ای گفته است که در ششمین کنفرانس همکاری‌ های اقتصاد منطقه یی (ریکا) که دو هفته قبل در کابل برگزار شد، قرار شد تا موافقتنامه چابهار که از سال ۱۳۹۰ میان مقامات کشور های یاد شده مطرح بحث بوده است به زودی نهایی شود.

در عین حال، برخی از اعضای ولسی جرگه افغانستان می گویند که تحریم های اقتصادی وضع شده بالای ایران، ترانزیت کالا های افغانی از طریق بنادر این کشور را متاثر ساخته است.

منور شاه بهادری عضو کمیسیون اقتصاد ملی این جرگه به اهمیت بندر چابهار اشاره کرده گفت که حکومت باید در این خصوص از جامعه جهانی درخواست کمک کند:
" متاسفانه وقتی تفاهم انجام می شود ، کدام هیاتی دوامدار در آنجا موجود نمی باشد و هر کدام می رود به کشور خود، از اینرو می طلبد که افغانستان، هند و ایران یک هیات نظاره گر در منطقه به طور دوامدار داشته باشند. افغانستان باید تعهد جامعه جهانی نسبت به چنین بندری را داشته باشد . جامعه جهانی تا کنون ایران را از لست تحریم هایش بیرون نکرده و اگر بند باز باشد و معاملات تجاری از طریق بانک ها صورت نگیرد پس مشکل هنوزهم پا برجا خواهد بود. "
این عضو ولسی جرگه افغانستان تاکید می کند که تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی در کشور بسته گی به ارادۀ قوی حکومت دارد.

این در حالیست که حکومت افغانستان اخیراً تلاش های را به هدف جلب سرمایه گذاری ها و ایجاد راه های ترانزیتی و تجارتی افغانستان با سایر کشور های منطقه آغاز کرده است.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG