لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

حقوق بشر پاکستان توقف فعالیت گروه های متهم به قتل ها را در بلوچستان رد کرد


عبدالمالک بلوچ وزیر اعلی ایالت بلوچستان پاکستان در هفتهء گذشته در یک مصاحبه گفت، گروه های که به قتل ها و اختطاف ها در این ایالت دست دارند، دیگر فعال نیستند.

عبدالمالک بلوچ می گوید، کسانیکه به قتل های هدفمند گماشته شده اند در نا آرامی ها در بلوچستان دست دارند.

گفته می شود این گروه ها ملیشه های طرفدار حکومت پاکستان اند که فعالان و ملیگرایان بلوچ را مورد هدف قرار می دهند.

اما عبدالمالک بلوچ وزیر اعلی ایالت بلوچستان در مصاحبه با بخش اردوی بی. بی. سی گفته است که با آغاز کارش در سال 2013 میلادی در این مورد با مسوولان حکومت صحبت کرد و در نتیجهء آن حکومت پاکستان پالیسی اش را در مورد این ملیشه ها تغییر داده است.

به گفتهء عبدالمالک بلوچ این کار در اکثر مناطق این ایالت آرامش را تامین کرده است. وی با تاکید روی این نکته که فعال ساختن دوبارهء این گروه ها برای امنیت این منطقه نتایج خوب در قبال نخواهد داشت، می گوید:
"من فکر می کنم که فعال ساختن دوبارهء این گروه های یک مصیبت بزرگ خواهد بود. برای تامین امنیت در این مناطق بسیار مهم است تا از فعالیت این گروه ها جلوگیری شود. حالا اگر آنها دوباره فعال شوند، باعث تشنج زیاد در این منطقه خواهد شد."

اما نصرالله بلوچ رییس نهاد "صدای گمشده گان" اظهارات عبدالمالک بلوچ وزیر اعلی ایالت بلوچستان را در مورد متوقف شدن فعالیت این گروه ها رد کرده است.

طاهر حسین خان مسوول نهاد غیردولتی حقوق بشر پاکستان، با ابراز اینکه وزیر اعلی بلوچستان نباید اظهارات غیر مسوولانه کند در صحبت با بخش مشال رادیو آزادی گفت:

"این گروه های اشکال مختلف داشتند. به نام های لشکر، لشکر جنگوی، ضد بلوچ، جماعت الدعوه... گروه های زیاد بودند که حکومت از آنها حمایت می کرد. آنها اگر فعال نیستند، ضعیف اند، اما وجود دارند. وزیر اعلی حرف های غیر مسوولانه می زند که گویا این گروه ها از بین رفته اند. هیچ چیز از بین نرفته است و این تصور را می دهد که گویا نا آرامی ها ختم شده است."
از جانب دیگر نصرالله بلوچ رییس نهاد "صدای گمشده گان" با رد اظهارات وزیر اعلی بلوچستان می گوید، این گروه ها هنوز هم در مناطق زیاد بلوچستان با حمایت حکومت فعالیت دارند. به گفته وی افرادی که در گذشته در این کار ها دخیل بوده اند با چهره های جدید تعویض شده اند و با این کار جلو انتقادات کشورهای منطقه و جهان گرفته شده است.

سازمان بین المللی نظارت از حقوق بشر در گزارش سالانه اش وضعیت حقوق بشر را در ایالت بلوچستان پاکستان خیلی ناگوار خوانده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG