لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۶

مشرانو جرگه: اسلام آباد پالیسی اتهام وارد کردن بر کابل را در پیش گرفته است


پس از آنکه ریاست جمهوری افغانستان این ادعای پاکستان را رد کرد که گویا حمله بر یک پایگاه نیروهای هوایی این کشور در افغانستان طرح ریزی شده، مشرانو جرگه می گوید که اسلام آباد پالیسی اتهام وارد کردن بر کابل را در پیش گرفته است.

اعضای مشرانو جرگه روز سه شنبه در جلسه عمومی این جرگه گفتند، پاکستان همواره در امور داخلی افغانستان مداخله کرده و هیچگاه با این کشور صادقانه عمل نکرده است.

فضل هادی مسلیمار رییس مشرانو جرگه گفت: پاکستان تنها در امور داخلی افغانستان مداخله نکرده بلکه عملاً با این کشور در جنگ است:
" پاکستان در امور افغانستان مداخله می کند این گپ تازه نیست گپ سی ساله و چهل ساله ما و شما است تنها مداخله نیست بلکه جنگ می کنند همرای ما و شما این به مردم و حکومت افغانستان تعلق دارد که دیگر سکوت نکنند علیه پاکستان خصوصا با پنجاب جنگ بکنند موقف ما همان موقف است به صحبت های خود ایستاده هستیم اگر ضرورت شد منحیث یک سرباز در سنگر ایستاده هستیم."
آقای مسلمیار همچنان گفت: حکومت و مردم افغانستان هم باید در مقابل آنها سکوت نکرده حتی علیه پاکستان بخصوص پنجاب ایستاده شوند.

پس از حمله بالای مرکز نیروهای هوایی پاکستان در نزدیکی پشاور که در آن حدود سی تن کشته شدند، مقامات پاکستانی گفته اند که این حمله در افغانستان تنظیم شده و توسط مخالفین مسلح مستقر در آن کشور راه اندازی شده است.

نواز شریف صدراعظم پاکستان نیز روز گذشته در اسلام آباد گفت که اسناد و شواهد در مورد این حمله را با حکومت افغانستان شریک می سازد.

این در حالیست که روز گذشته ریاست جمهوری افغانستان با رد این مساله گفت که این کشور به هیچ کس و گروهی اجازه نمی دهد که از قلمرو افغانستان علیه کدام کشور دیگر استفاده کند.

برخی از سناتوران همچنان گفتند که حکومت پاکستان باید دوست و دشمن خود را بشناسد و بخاطر آوردن صلح و ثبات در منطقه با حکومت افغانستان صادقانه همکاری نماید.

گلالی اکبری یکی از اعضای مشرانو جرگه در مورد گفت:

" انفجار را که نواز شریف گفته است برف خود را در بام دیگران می اندازد که گفته انفجار پاکستان صورت گرفته رهبری آن در افغانستان شده آنها باید این را بگویند که انفجار های که در افغانستان صورت می گیرد رهبری آن واقعا در پاکستان شده صحبت های آنها را من رد می کنم یک اتهام است این بار اول و اخیر نیست اگر واقعاً در ارتباط به پروسه صلح صادق هستند واقعاً همکاری نمایند."

این بار اول نیست که پاکستان چنین ادعا را مطرح می کند، بلکه پیش از این نیز همچو اتهامات را بر افغانستان وارد کرده اما مقامات افغان آن را نادرست خوانده اند.

از سوی هم کارشناسان سیاسی می گویند که پاکستان با همچو اظهارات تلاش می کند تا فشار های جهانی و منطقه یی بالای خود را کاهش داده و نشان دهد که حامی تروریزم نه بلکه قربانی آن است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG