لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

افغانستان بار دیگر ادعای پاکستان در مورد حمله پشاور را رد کرد


سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان می گوید: این کشور به هیچ کسی اجاره نمی دهد که از قلمرو افغانستان برای جنگ علیه کدام کشور دیگر استفاده کند.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان این مطلب را دیروز پس از آن به رادیو آزادی گفت که جلسۀ دیروز به ریاست نواز شریف در اسلام آباد فیصله کرد که اسناد و شواهد در مورد حملۀ روز جمعه بر پایگاه هوایی بده بیره را با حکومت افغانستان شریک می سازد.

در این جلسه مقامات عالی رتبه امنیتی پاکستان اشتراک کرده بودند.

مقامات حکومت پاکستان می گویند: این حمله که حدود 30 تن در نتیجه آن کشته شدند، در قلمرو افغانستان تنظیم و توسط جنگجویان تندرو مستقر در افغانستان راه اندازی شده است.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت: موقف افغانستان قبلاً بعد از ادعا پاکستان فوراً ارایه شد. اما او یکبار دیگر تاکید کرد که افغانستان خود قربانی تروریزم بوده و در مبارزه با آن، همکاری صادقانۀ پاکستان را می خواهد.

وی گفت:

"ما موقف خود را یکبار دیگر روشن ساختیم و آن این است که حملۀ پشاور، در افغانستان طرح ریزی و کنترول نمی شود. ما همواره خواستار همکاری، شراکت و کار مشترک با پاکستان و تمام کشورهای منطقه هستیم که این پدیده را بتوانیم از بین ببریم تا باشد مردم در افغانستان، پاکستان و منطقه که خود قربانی این پدیده شوم دهشت افگنی و تروریزم هستند، از آن نجات یابند."

بر اساس گزارش خبرگزاری دی پی ای آلمان، حکومت پاکستان در یک اعلامیه گفته است که در اجلاس مقامات بلند رتبه امنیتی این کشور فیصله شده که همۀ شواهد در مورد این حمله و پیشنهادات در مورد اقداماتی اسلام آباد در ارتباط به تحکیم سرحدات با حکومت افغانستان شریک ساخته شود.

یک مقام امنیتی پاکستان که از افشاء نامش خودداری کرد به خبرگزاری آلمان گفت: در این جلسه از اقدامات شدید بر علیه حکومت کابل خودداری شد، زیرا که این کشور نتواست از چنین حملات جلوگیری کند.

این مقام همچنان گفت: پاکستان به این باور است که بستن سرحدات، حکومت رییس جمهور اشرف غنی را که به گفته وی بر ضد منافع پاکستان است، هنوز هم تضعیف می نماید.

اما کارشناسان سیاسی می گویند: برای حکومت های کابل و اسلام آباد لازم است تا از وارد کردن اتهامات علیه یکدیگر دست بکشند و برای تامین صلح و ثبات در منطقه مشترکاً همکاری کنند.

ایاز وزیر کارشناس امور سیاسی افغانستان و پاکستان می گوید: تبادله اسناد و شواهد در رابطه به حملات بین کابل و اسلام آباد کار خوبی است، اما هر دو کشور برای مقابله با این تندروان باید عملیات نظامی را انجام دهند:

"حکومت ها باید باهم تعهد کنند که اجازه نمی دهند از خاک شان استفاده شود. برای هر دو کشور لازم است که جلو واقعات را بگیرند و بسیار توجه کنند تا کسانی دیگر آنها را درگیر جنگ نسازند."

اسلام آباد در حالی اسناد و شواهد در مورد حمله بر پایگاه هوایی بده بیره را با حکومت کابل شریک می سازد که به گفته کارشناسان، این بار افغانستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر مسئلۀ مداخله پاکستان در امور داخلی افغانستان بیشتر تاکید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG