لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۲

توافقنامه با ایران تایید شد، اما بحث ها در مورد آن ادامه دارد


سناتور باب مننادز (Bob Menendez) یکی از چهار سناتور دموکرات که با توافقنامهء اتمی با ایران مخالفت کرد
سناتور باب مننادز (Bob Menendez) یکی از چهار سناتور دموکرات که با توافقنامهء اتمی با ایران مخالفت کرد

مدت شصت روز تعیین شده برای بازنگری توافقنامهء اتمی با ایران توسط کانگرس ایالات متحدهء امریکا، پایان یافت و در هفتهء گذشته وزارت خارجهء این کشور نیز به هدف جلوگیری از دستیابی ایران به اسلحهء اتمی، برنامه اش را معرفی کرد.

سناتور باب کروکر (Bob Corker) مسوول کمیتهء روابط خارجی مجلس سنای امریکا سلسلهء از جلسات استماعیه را در مورد نقش و پالیسی ایالات متحدهء امریکا در شرق میانه آغاز کرده است.

سناتور ریچارد دوربین (Richard Durbin) در هفتهء گذشته، در جریان بحث ها در مورد توافقنامهء اتمی با ایران در مجلس سنای امریکا گفت:

"من از رییس جمهور اوباما حمایت می کنم. باور دارم که ما بایست در این جا دوهدف داشته باشیم، اینکه مانع از توسعهء اسلحهء اتمی توسط ایران شده، نگذاریم امریکا وارد یک جنگ دیگر در شرق میانه شود. این چیزیست که من می خواهم به آن دست یابم و فکر می کنم با این توافقنامه ما به آن دست می یابیم."

جمهوریخواهان زمانی ناکام شدند که دموکرات ها در مجلس سنای امریکا بطور متحدانه از مصوبهء رد توافقنامه قبل از رسیدن آن به رییس جمهور اوباما مانع شدند.

وزارت خارجهء امریکا می گوید، رییس جمهور اوباما آمادهء آنست تا به تاریخ 18 اکتوبر در مورد رفع تحریم ها بر ایران در صورتیکه این کشور تعهداتش را در زمینهء محدود ساختن برنامهء اتمی عملی کند، هدایت های را صادر کند.

ایران باید هزاران سنترفیوج را در تاسیسات اتمی نطنز غیر فعال سازد که عمده ترین مرکز غنی سازی یوانیوم در ایران به شمار می آید.

ایران همچنان باید ریکتور آب سنگین را در تاسیسات اراک طوری تحدید دیزاین کند که از آن برای تولید پلتونیوم مساعد برای ساختن اسلحهء اتمی استفاده شده نتواند.

علاوه برآن ایران باید ذخایر موجود یوارنیوم غنی شده اش به خارج از این کشور انتقال داده و به تحقیقات مفتشان سازمان بین المللی انرژی اتمی درمورد تلاش های قبلی اش در زمینهء ساختن اسلحهء اتمی موافقت کند.

سناتور کریس کونس (Chris Coons) در یک سخنرانی در نهاد گارنیکی برای صلح بین المللی گفته است، بدنبال توافقنامهء اتمی با ایران به خاطر ثبات آینده در این منطقه، لازم است تا ایالات متحده توانایی ضد تهدید ایران را در کشورهای خلیج تقویت کند.

سناتور باب مننادز (Bob Menendez) یکی از چهار دموکرات که در مجلس سنای امریکا با توافقنامهء اتمی با ایران مخالفت کرد، خواستار تجدید مصوبهء تحریم های بر ایران شده است.

به نوشتهء آژانس خبری اسوشیتدپرس، با درنظرداشت این بحث ها معلوم نیست که 16 ماه بعد زمانیکه رییس جمهور جدید امریکا به جای بارک اوباما می آید، این توافقنامه باقی خواهد ماند، یا خیر؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:01 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG