لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

حامیان حزب وفاق ملی آماده اند تا علیه داعش بجنگند


بسم الله شیر رییس حزب وفاق ملی
بسم الله شیر رییس حزب وفاق ملی

فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در ولایات شرقی به ویژه ننگرهار بر علاوه مسوولین حکومت، نگرانی های مردم عام را نیز بر انگیخته است.

اعضای حزب وفاق ملی روز دوشنبه در نشستی در کابل گفتند که وقت آن فرا رسیده تا مردم متحد شده و علیه داعش مبارزه نمایند.

بسم الله شیر رییس این حزب گفت: تصمیم گرفته اند که صد ها تن از حامیان شان را به ننگرهار بفرستند تا در کنار نیرو های امنیتی، علیه داعش در این ولایت مبارزه کنند.

وی گفت:

"حزب وفاق ملی افغانستان با تعداد کثیر از جوانان و مردم از شمال و جنوب از شرق و غرب ما انشا الله در پهلوی مردم ننگرهار و مشرقی می رویم و ایستاده گی می کنیم و حکومت باید هرچه زودتر مردم که آنجا می روند و در پهلوی مردم مشرقی ایستاد می شود باید آنها را تجهیز بکند که ما بتوانیم از خاک، وطن و ناموس خود دفاع کنیم."

اعضای این حزب گفتند که اگر برای جلوگیری از فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در برخی از ولسوالی های زون شرقی افغاستان اقدام نشود، این گروه تقویت شده، اکثر مناطق کشور را با تهدید مواجه خواهد ساخت.

قبل از این نیز تعدادی از اعضای حزب وفاق ملی به کنر رفته و علیه پاکستان اعلام جهاد کردند.

این در حالیست که برخی از اعضای شورای ملی از حکومت خواسته اند تا هرچه زودتر برای پاکسازی ولایت ننگرهار از حضور داعش اقدام کند.

آنان گفته اند که اگر حکومت به زودی در این رابطه دست به کار نشود، آنان خود دست به کار خواهند شد.

به تازه گی رییس جمهور اشرف غنی در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که روی پلانی کار جریان دارد که به اساس آن به زودی به مشکلات ولایت ننگرهار رسیده گی خواهد شد.

در این حال، مردم عام حرکت روز دوشنبه حزب وفاق ملی را نمایشی خوانده و نسبت به موثریت آن ابراز بی باوری کرده اند.

یکی از باشنده های شهر کابل در مورد به رادیو آزادی گفت:

"وقتی حزب می جنگد این حکومت دگر چی معنا دارد، اینها بخاطر شهرت خود این کار ها را انجام می دهند و بخاطر امتیاز گیری از حکومت این همه را انجام می دهند در طول سال های گذشته ما دیدیم که حزب ها کدام نتیجه نداشته."

یک تن دیگر از باشنده های کابل می گوید: در صورتی که احزاب سیاسی و جوانان در کار مبارزه با مخالفین مسلح در کنار نیروهای امنیتی قرار گیرند، دامن ناامنی در کشور برچیده خواهد شد.

"به نظر من اقدام این حزب نتیجه نخواهد داشت که به نفع افغانستان و منافع ملی افغانستان باشد، اگر همین حزب و همین جوانان با نیروهای امنیتی یکجا شوند می تواند که نتیجه مطلوبی داشته باشد."

نگرانی ها در باره گسترش فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش در حالی ابراز می شود که از چند ماه به اینسو ناامنی در ولسوالی های اچین، هسکه مینه، کوت، حصارک، بتی کوت، مومند دره و برخی از ولسوالی های دیگر ولایت ننگرهار افزایش یافته که به اساس گزارش ها، در نتیجه آن حدود شش صد تن کشته شده اند.

گفته می شود که گروه داعش در مناطق تحت کنترول شان برای خود زندان ساخته و به تازه گی بخاطر نفوذ این گروه، بیش از 50 مکتب در ننگرهار به روی متعلمین مسدود شده است.

گرچه تا حالا مقامات امنیتی افغان در باره اقدام حزب وفاق ملی چیزی نگفته، اما آنان در گذشته از خیزش های مردمی در برابر مخالفین مسلح در نقاط مختلف افغانستان استقبال کرده اند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG